Thursday, April 28, 2011

Cerita Sekolah Dulu-Dulu -Part 1

Dulu pada zaman saya disekolah rendah, kalau pencapaian akedemik tu baik (maksudnya dapat no,1,2 dan 3 dalam kelas bagi peperiksaan penggal) nama kami akan dipanggil ke hadapan untuk terima hadiah..selalunya akbar Bintang Kecil (famous masa tu) dan juga sebatang pen atau Buku novel..Bila nama dipanggil, saya selalu berdebar-debar sebab takut..macam nak kena rotan plak..bila dah nama dipanggil terpaksa la menuju ke depan dengan kaki yang terketar-ketar lutut..tangan pulak mengigil masa ambil hadiah sampai terjatuh depan orang ramai..masa tu first time dapat terima hadiah..kali kedua dan seterusnya dah jadi biasa..

Dulu saya pun bukanlah orang yang pandai..selalu dapat no.3 je memanjang.Yang dapat no.1 ni biasanya perempuan...Kan budak lelaki ni dia suka bermain je..memang patut la budak perempuan boleh pintas...

Lagipun dulu tusyen kat sekolah je..takda private punya..masa tu keluarga saya tak mampu buat semua tu..even kalu ada bab-bab lawatan ke tempat peranginan atau berkelah atau lawatan sambil belajar yang memerlukan perbelanjaan RM30 ringgit pun saya tak mampu nak ikut..Selalunya budak-budak yang baik akademik ni dapat offer macam tu..Saya terpaksa tolak..tak kisah sebab dengan RM30 tu kami boleh beli beras atau lain-lain keperluan..Lagipun tak patut semata-mata saya seorang je nak berseronok guna RM30 tu, sedangkan ahli kelurga lain tak dapat apa-apa..

Adapun arwah ayah saya ni pun dia dah buat macam-macam kerja untuk menyara kami sekeluarga..sebelah pagi potong rumput, sebelah malam pergi menjala ikan...kadang-kadang kutip buah kelapa..kami nak minta duit untuk benda-benda berseronok pun jadi segan..kecuali lah duit utk beli buku tulis atau pen..Kalau minta mungkin Emak dan Arwah ayah saya akan beri juga..tapi rasa macam tak padan nak minta untuk semua tu..tambahan pulak nak geng dengan puak-puak skema ni..saya pun skema juga..wakaaka..

Bila tak dapat pergi, maka saya hanya dapat dengar je lah kegembiraan dari member yang telah membuat lawatan tu.dapat tengok foto pun jadilah...dapat jugak tumpang seronok..biar lah tak pergi pun..member seronok,kita pun seronok..Ni lah adat berkawan kami masa tu..Berkawan kena la betul jaga..jangan masa susah kita cari diorang, ,masa senang nak tolong balik pun susah..

Sekian dari :
Catitan diari muslim ; freshworkshop.blogspot.com

No comments:

Islamic Clock