Saturday, February 6, 2010

Apa punya hal ni - Gue pom bengong

Pada hari itu dalam sejarah hidup gue..hari senin 13/6/2005 pukul 10.30 di bilik temuduga sebuah syarikat air swasta di pntai dalam..Gue berpakaian sopan bertali leher pada aritu,ari2 lain mmg tak pernah di buat oleh gue sbb sngt suka stail ala kadar dan jika bertali leher pom nmpak mcm artis yg berlakon jd kontraktor pulak.Padahal realiti sebenar tak pernah bertali leher dan bawa drawing besar2 tunjuk depan boss.

Tiba turn gue utk di interview..

Panel 3 org..mula2 panel 1 suruh describe tentang diri.Gue pom men-describe-kan diri gue ni bujang,a/s/l -27/m/kb ,blaja uitm dan baru keja 2tahun dalm construction (civil & structural).panel 3 cuba mencelah tp panel 2 minta bersabar.panel 2 tanya soalan mencabar iaitu wawasan gue jika diambil bekerja dan gue men-buah fikiran dgn akan bekerja bersungguh-sungguh dan menjadikan moto syarikat sebagai gagasan kerja gue jika diambil..Tiba giliran panel 3 (sangat act wlapom pangkat tak setara mana)keadaan menjadi hangat..gue masih ingat ayat2 "crap" ini..

"Engkau takde pengalaman dalam bidang air langsung macamana engkau nak kerja di syarikat ini.Mungkin jenis paip pun engkau tak kenal.Setakat buat bangunan besar ja tu jangan harap nak dapat peluang kerja kat sini..

Gue pom hot suam-suam kuku yang nak mendidih..lalu gue reply kan ayat2 ini..

"Walaupun saya takde pengalaman dlm bidang air tapi saya pom belajar dalam bidang ni.Lagipum saya boleh belajar dan bertanya semasa kerja utk tambah pengalaman.Setakat jenis paip tu saya boleh tengok drawing dan kenal benda tu.Apa kaitan dengan saya yang pernah keja dalam bangunan besar?."

Panel 3 pom menhujani ayat2 bengongnya..

"Ya lah..engkau tak terlibat langsung dlm bidang paip,kalau kerja pun engkau harap sub-kon saja ni..engkau ni buang masa saja lah..baik kau kerja dalam structural saja.Tak payah nak susah2 masuk dalam bidang air nih"

Gue pom bengong jugak,
"Kalau macam tu kat iklan jawatan kosong patut Encik tulis siap2 bagi yang nak memohon sila pastikan berpengalaman dalam bidang air,jgn tulis C&S engineer saja..Saya pom kalu dah baca mesti nak pengalaman bidang air pun tak payah datang buang masa macam ni."

Panel 2 pom mencelah..
"Sudah-sudah lah..jangan tensen..ok..sessi interview awak tamat dah"

Gue pom keluar dan terus tipon member..
"Menyesal aku datang interview syarikat kau ni,lain kali jangan panggil aku suruh masuk syarikat kau nih..En.XXX kau ni apsal teruk sangat?."

Member Gue si Potet..
"Dia tu org bawah aku ja,lagipom aku tak masuk opis arini sbb ada lawatan tapak dgn CEO.Abis kau nak kerja ke tak ni?"

Gue..
"Tak payah lah Tet,..malas aku nak duduk dgn org macam tu.Aku stay dalm C&S pom ok dah"

No comments:

Islamic Clock