Monday, November 3, 2008

Petua org2 tua..(sbb tu Petua)



Nak jd cantik,ensem,kulit licin & xde jerawat cam adik kiut ni!!!!
Di sini smpat hamba mempelajari petua org tua yg mana jika nk amalkan sila lah...................
1) Mengempiskan perut...
-- amik air limau nipis campur dgn kapur sirih, sebatikan dan sapu pd perut..ikat seperti bengkung..atau lumurkan kt perut .amalkan tiap2 mlm----
2) merawat kulit berkedut
----parutkn sebatang lobak yg dibersihkan lalu dicampur dgn sesudu tepung jagung dan sebiji kuning telur..sebatikan bancuhan dan sapukan pd kulit..amalkn sekali sehari hingga menjadi------
3)kulit cerah & licin
----amik sebiji limau nipis & dibelah 2.semasa mandi,gosokkan pd muka & seluruh badan.InsyaAllah kulit cerah,licin & harum----
4) kulit cantik
----minum air campuran pucuk pegaga & lobak merah yg dh dihancurkan..-----
5)menyerikan wajah
------wanita/lelaki yg ingin wajahnya sentiasa berseri apabila di lihat, amalkan selawat 3x setiap pagi sebelum cuci muka dan kemudian sapukan air ke muka-------
Msalah takut kawen dh xde ek...Petua ada bnyk lg..tk sempat tulis..next blog nnti....

12 comments:

alif-mikail said...

Salam Uxop..
Gambor siapa tu?
Bagus ni.. ada tak petua nak kahwin ramai?

ahahahhaha...

lariiiiiiiiiiiiiiiiiiii

UXOP said...

Brother Alif :
Salam.Gambor peminat cilik Kedah tu(ms gi stadium)..
Nk kawen ramai? ader..petuanya amalkan semua petua tu bior nmpk ensem & segak.pastu kene pndai tipu2 skit (mcm madu 3 tu)..
Tp musykil skit..Bro.Alif ader duit berjuta2 ke nk kawen ramai ni.. huhu

man_helang said...

ko dah try ke??? aku tgk perut ko ngan gemok lebih kurang jek..ha ha

UXOP said...

Manhelang :
Hehh!! nnti ko jumpe aku mst terkejung helang punyer..dulu sepetak,skang lapan petak..naik turun bukit tu..

melayuangkat said...

Assalamualaikum anakku,

Ini petua Mak Cik kau,

Nak seri Wajah, bangun malam malam, wuduk, tahjud, taubat, hajat! Zikir banyak banyak!

UXOP said...

Makcik :
Wa'alaikumussalam ..
Apa yg Makcik bgtau tu amat lah tepat..sekadar wudhuk pun sudah membuatkn hati kita tenang & wajah bersih berseri,apatah lg semasa mengadap Allah dgn hati yg kusyuk..
Hati yg tenang (rendah diri kpd Allah,bertasbih),sinar wajahnya amat2 menyenangkn org yg memandang..

mountdweller said...

Sdr uxop,

Petua tu boleh menjadi tapi kena rajinlah. Tapi petua yang tentu menjadi ialah nasihat puan melayuangkat. Ikutlah kalau nakkan awet muda di dunia dan lepas bala di akhirat!

UXOP said...

Pakcik Din :
Mmg sy setuju Pakcik..tp apa yg paling sy takut bila kita buat ibadah kpd Allah tanpa rasa Ikhlas,kekadang bila kita (slalunya sy yg lemah ni) dh buat bnyk amal tetiba rs mcm dh terlebih baik(unsur2 riak).
Kekasih Allah sejati, ibadahnya utk mencari cinta Allah.tidak lebih drpd itu..lain2 itu dia berserah kpd Allah kekasihnya..

mountdweller said...

uxop,

Cara Pak Cik mengatasi riak ialah dengan kita mencongak apa yang Allah kurniakan kepada kita di dalam hidup ini.

Contohnya fizikal: Allah berikan kita tenaga, penglihatan, cukup anggota, fikiran yang baik, pendengaran yang baik dsb.

Keperluan: Allah kurniakan makanan, minuman, deria rasa, pekerjaan yang baik, kemewahan dsb.

Kita soal balik diri kita, adalah berpadanan dengan balasan yang kita lakukan untukNya dengan apa yang dikurniakan olehNya.

Sudah tentu kita rasakan tidak sedikit pun berpadanan. Dengan itu membuatkan kita rasa nak buat lebih dan lebih ikhlas.

UXOP said...

Pakcik Din :
Setiap ms sy bersyukur kpd Allah diatas segala pemberiannya kpd sy..walaupun kekadang perkara yg pahit tp sy bersyukur..Allah adalah yg perkara pertama dlm hati sy..mgkin faktor usia & kerja membuat sy mudah terleka..
Mmg sy sngt bersyukur kpdNya sbb Dia sentiasa menolong diwaktu susah & senang..

hidayah annur said...

hehe..tima kasih tuan pengetua sbb bg petua yg beguna..

UXOP said...

Dayah:
sama2..tp mana gambar & citer nye
cuba2 prektis lg..jgn malu..citer lah aper pun

Islamic Clock