Thursday, December 31, 2009

Ikhlas kah kita?

Janganlah kita menyangka dengan membuat amal, berusaha,membuat pengorbanan tak berbelah bahagi dan berjihad maka kita berhak memperolehi nikmat yang diharapkan..Tanya lah keadaan dan diri kita, adakah cukup dengan amalan dan perjuangan kita untuk memperolehi nikmat itu?..Dimanakah letaknya amalan kita yang membolehkan kita percaya akan memperolehi nikmat itu..Adakah kita berhak menentukan nikmat-nikmat yang kita patut perolehi dari Allah SWT...

Jika anda rasa anda berhak mendapatkan nikmat itu maka sesungguhnya amalan anda masih kekurangan kerana cinta anda kepadaNya hanyalah utk memperolehi nikmat itu...ikhlaskah anda diketika itu?

Anda masih ragu2...percayakah anda bahawa jika anda mencintai pasangan anda semata-mata nikmat yg patut anda perolehi setelah berkorban segalanya, maka anda hanya dapat menikmati cinta itu sahaja tanpa memiliki hati orang yang dicintai..cinta boleh hilang bila muncul rasa benci...tapi hati ikhlas yang tertaut mungkin susah untuk terlerai....

Friday, December 25, 2009

Pondok Bas Yg Pelik

Laa..laa.la..hari ni Abu nak ke pekan rabu..dia bercadang nak naek bas henti-henti Cityliner..jadi dia menuju ke pondok bas berdekatan...Tiba-tiba Abu jd bengong sbb pondok bas tu dh jd begini..Abu terus koma 88 hari...

Sunday, December 20, 2009

Bermain Sembunyik-Sembunyik Dgn Hantu Galah


Workaholic - Mereka memanggil saya dengan gelaran ini sbb dah sebulan kerja tanpa cuti..sebenarnya saya bukannya jenis tu..saya pom malas jugak sbb hobi saya suka tido dan travelling..!!!'*x*!!!
Pergi keja cuma utk pikul tanggungjawab shj...selain tu mmg saya tak mau pikir..
_....___________.....______________>>

SEsaT daLam hUtan Kebun...

Pada hari itu dalam pukul 3ptg selepas sekolah, kami ke kebun hutan sebelah kampung utk melastik burung dan mencuri buah-buahan (biasa nya kelapa,rambutan,mangga dan gemior).Dah seminggu tak membuat aktiviti tu.Sampai dah gian gila-gila nak melastik burung..Kami akan berbasikal melalui denai kecil yang menghubungkan dari kampung ke kampung..denai itu mmg berada di tengah-tengah hutan kebun..utk sampai ke kebun itu amik masa 20minit dari rumah aku..

Mmg pada hari tu,seekor burung pom tak kena lastik..dasar tangan bengkok agaknya pada hari tu..Kami dah terasa ketensenan utk berburu burung,dah le meredah jauh kedalam tambahan pulak nyamuk dan pacat yang menjadi ah long memungut darah yang suci dalam tubuh ni..ehhehe..

Jadi tanpa membuang masa (masa itu emas),kami pom memulakan aktiviti ber-ukah (memanjat) pokok mangga telur ayam (mmg sedap tp pelik sbb mmg ada satu ni ja kat area kampung kami)...Selepas makan buah mangga dalam pukul 6ptg,kami pom nak keluar hutan tu..tiba-tiba terperasan satu perkara, kesan darah kat pokok tu..kami sepakat kata itu cuma air getah dari pokok..ntah macamana si Juan nampak ekor binatang macam ekor mengkarung yang putus...kami mana ada bawak pisau nak takik ekor tu..lagipom mana boleh sesuka takik pokok dan haiwan dalam hutan kebun...

Apalagi kami terus capai basikal nak keluar dari denai,...kayuh punya kayuh macam duk ditempat yang sama...cinabeng betul menatang tu nak main-main dengan kami...lepas tu terasa macam tak nampak denai nak keluar plak..Ya Allah, tetiba ternampak ada benda berdiri tinggi yang menghalang denai tu rupanya.Hishhh..gila betul..Last sekali kami semua pakat laungkan Azan,barulah boleh nampak balik denai..(dulu masa bebudak taktau petua buka pakaian..hehe)..kami tak buang masa yg berharga tu,terus kayuh lajuk keluar dari hutan tu...

Tapi cukup utk menakutkan kami selama seminggu ja,pastu kami tetap kesana juga sbb mmg dah gila melastik..

Saturday, December 19, 2009

SEjaK KedeWasaan Ini *+*

Sejak ke dua menjak kedewasaan ini (padahal dh tua dh.hehe), terasa tak puas hati plak dengan line broadband ni..semakin lama semakin pudar dan dh semacam berlumba dgn siput... '*+*...., tp siput plak yg lajuk..

Keja semakin cemburu dgn cuti yg banyak di hujung tahun ni..alaahaii..nak balik kampung pom tak senang...

Oklah utk menegmbirakan ari minggu ni kita tgk cara-cara melayan bebudak/baby....&^_^&


Friday, December 11, 2009

Pixs off

Pixs of construction work..Adesss..ni pasal mls nk menekan button keyboard dan idea buntu nk menulis..layannnn je..




Wednesday, December 9, 2009

Merapu skit2

9/12/2009..pukul 2 pagi tetiba terjaga..puas pejamkan mata tp dia sgt degil..mungkin dia tidak bersetuju dgn otak yg ligat berfikir mcm2..selepas solat sunat tahajjud,terus buka lapptoppp dan melawat taman belog sahabat2...pukul 4pagi,mata masih degil..sedegil tuan dia ke nih..muhahaaha...

Rasa cam nak karang citer lawak...mmm..

Ntah mengapa pada ari tu Seman betul2 naik angin..Puas dia mencari benda yang hilang itu..Kalu jatuh ditepi jalan mesti jumpa sebab dah buat pusingan u-turn dekat 8x dah dgn motor Honda EX3 Dream barunya.."Apa nak jadi ni!!sia-sia saja aku pakai smart2 gaya hip-hop tapi sbb benda alah tu hilang tak dapek lah den nak ngorat si Limah ni"getus Seman sambil menyumpah-nyumpah..Sesumpah tepi dia pun mengangguk-angguk tanda sependapat dgn Seman...

Seman mcm org hilang arah.Ke hulu ke hilir dgn motor dijalan yang sama mencari benda yg hilang tu..Kebetulan Ali lalu dan Ali berperasan yg Seman semacam org hilang kambing..Lalu Ali bertanya"Kenapa kau ni Seman?tak pernah dibuek org ni..baju seluar dah orait dah tapi pasal apa kau jadi begini??"..Seman yang naik angin terus meluahkan perasaannya" Ni lah yang buat aku pening ni!!Bila masa pulak si benda alah ni buleh jatuh..Aku beli benda tu kat Jepun .Walpon tak mahal tapi ia melambangkan nilai diri seseorang termasuklah aku"

"Betul apa yang kau kata tu"Ali menyokong.."Disebabkan benda tu,aku tgk kau mcm org sewel le"Ali menokok tambah..

"Apa buleh buat"Seman mengeluh.."Ni aku nak tanya,kau ada nampak tak SELIPAR JEPUN aku sebelah lagi ni kat mana?"tanya Seman dengan muka poyo..

Ali menjawab"Nun kat tepi simpang 2 tapi dah terendam dlm taik lembu.Lain kali nak buat wheelie, kau ikat selipar jepun kau tu ketat2.Padan muka hehh"..

Saturday, December 5, 2009

Mengingati Mati - catatan ringkas

Selepas Allah SWT menciptakan roh-roh,Allah SWT telah memanggil seluruh roh-roh untuk berkumpul.Setelah itu Allah SWT telah berkata kepada roh-roh tersebut,"Adakah kamu mengakui bahawa Akulah Tuhan kamu"..maka semua roh telah menjawab " Ya..Engkaulah Tuhan kami"..

Setelah itu tiba lah masanya roh tadi memasuki alam baru iaitu alam rahim (alam kandungan perut ibu) selama yang telah ditentukan oleh Allah.Ada yang 9bulan,ada yang 7bulan sebagaimana ditetapkan.Kemudian kita dilahirkan dan berada dialam dunia yang yang juga tempohnya ditentukan oleh Allah Swt.Ada yang sampai 60tahun,ada yang 10tahun dan ada juga yang hayatnya seminggu..semua ini telah ditentukan oleh Allah..APabila kita berada didunia ini,kita harusnya ingat bahawa disini semua nya bersifat sementara dan tidak kekal.seumpama seorang musafir yang bila tiba masanya harus kembali kepada kampung halaman yang kita cintai..adapun semasa musafir,bekalan semasa dalam perjalanan dan hasil untuk dibawa pulang amatlah perlu dititikberatkan supaya perjalanan hidup ini tidak sia-sia..Semasa mati manusia itu cuma ditemani 3 perkara sahaja..iaitu harta,anak/keluarga dan amal jariah.sesudah dialam kubur maka kita cuma ditemani amal jariah sahaja, keluarga dan harta akan meninggalkan kita..

Perlu kita ingat semasa kita hidup, amal jariah ini perlu dihimpun sebanyak mungkin supaya tidak menjadi seperti org yang rohnya menyesal sehinggakan jika diberikan seminit lagi hidup pasti mereka akan membuat amal setiap saat.Tapi untuk hidup kembali itu amat mustahil..Sebaik-baiknya kita harusnya berpegang kepada kata-kata nasihat ini "Jangan kamu tunggu petang jika kamu boleh membuatnya waktu pagi dan jika kamu boleh buat petang jangan kamu tunggu waktu pagi kerana kamu tidak mengetahui bila ajal kamu"..

Sunday, November 1, 2009

Berenang dalam lautan darah sahabat sendiri

Adakah anda sanggup menumpahkan darah sahabat kita?Jawapan anda mungkin tidak mahu apatah lagi untuk sanggup berenang dalam lautan darah sahabat kita..Kemelut dalaman sesuatu organisasi/parti yang yang pada dasar lahir dari satu tujuan telah melahirkan banyak tujuan-tujuan sampingan yang menular hingga tak berarah dalam memenuhi selera hati masing2...

Adakah sama kehidupan seorang Islam yg mahukan undang-undang/peraturan Islam tumbuh subur dalam hidup dirinya dan masyarakatnya, dengan seorang Islam yang menerimapakai bulat2 cara hidupnya dari idealogi liberal cetusan golongan kuffar yang sememangnya hanyut (sekejap ikut,sekejap tak mau ikut) dari landasan AlQuran.

Dalam membela sahabat yang dianggap sejati sejiwa dan seislam, kekadang kita sebenarnya terlupa bahawa sahabat kita itu sebenarnya sudah berubah jauh dan menunggu masa terhidang sahaja untuk menikam dari belakang kerana mereka beranggapan kita yang bergantung kepada Ayat-Ayat Allah ni adalah kolot dan ketinggalan zaman dari zaman yg mereka sendiri cipta dari pemikiran logikal kepala otak bapak-bapak pemikiran agung mereka.

Telah banyak wujud golongan yg menyangkal keagungan Ayat-Ayat AlQuran kerana merasakan mereka berada disini (dunia yg fana) adalah untuk mengkaji dan mencari kelemahan Allah dan AlQuran, dan seterusnya sekiranya berjaya (walhal mereka yg tertipu dgn bisikan iblis) maka mereka mula mencipta idealogi yg menyesatkan bersandarkan logikal akal manusia sahaja.Mereka mencari sahabat2/pelajar2 yg mudah dipengaruhi untuk menerima idealogi mengarut ini.Maka jika umat Islam sendiri menerima idealogi ini samada secara sedar/separa sedar sesungguhnya kita mengakui bahawa Allah itu lemah.Secara automatik iman kita luntur dan runtuh. Ini membawa bala kerana golongan pembelot ini sedaya upaya akan memakan saudara sendiri untuk menegakkan benang yang dibasahi dengan idealogi taghut.

Sunday, October 25, 2009

Mari Menyediakan Hidangan Pagi Ahad Bersama Iron Chef Uxop

Panjangnya tajuk N3 kali nih..ada kena mengena dgn panjang tali usus perut Chef Pak Uxop di pagi ahad ni...Hidangan ni patenkan dgn nama "Roti Bakar Bertaliarus Isi Ketam,Franfrukter Ayam Berkolamkan Sos Tartar"...Masakan dari Eropah Timur yang dipraktikkan di New Castle,Pantai Timur Kaiserslautern...



Cara Hidangan..
Mula-mula bakar roti dgn majerin(jgn curi roti Pak Bakar,nnti hangus bulu kaki dak pom bulu hidung),Kemudian amik frying pan yg leper panaskan atas dapur gas Petronas atau shell (takleh pilih sbb dua-dua harga sama),panaskan franfurkter dan crab fillet sehingga masak sedang2 sbb kalau hangit nnti rugi 8 kupang 5 duit.Hiaskan dgn 3 batang timun (amik 2 hiris ja) dan 2 biji tomato (pom 2 hiris ja taruk atas roti).Kemudian letakkan sos Tartar dari hypermarket (nk wat sendirik susah tu) dengan cili sos..Kemudian baca doa makan dan terus lenyapkan dia di depan mata anda..

Saturday, October 24, 2009

Posting Gambar 24/10/09

Hooo...lama dak jenguk belog sendirik ni..tuan dia amat sebok skang...nk siapkan cepat di Jeniang dan terus ke Vietnam(kalu projek kt sana dapat le)..muahhahaa ..InsyaAllah..



Ni gambar tengah wat tangki air 10juta liter air utk rakyat Sik..Kren pom merangkak nk naek atas bukit ni....This 10ML Reservoir is the biggest volume and highest TWL at this area.


This picture is snap in the early morning around 7.30am..Cooool.burrr.Nasib baek dak pakai bedak sejuk kat muka pepagi buta ni..kalu dak mesti jd antu cina..kehhkeehh

Sunday, October 4, 2009

Kenapa sikap suka menipu ada dalam diri kita

Manusia adalah ciptaan Allah yang sempurna..sikap dan akal (akal yg tunduk pada nafsu) manusia telah merosakkan kesempurnaan manusia itu sendiri..Kecenderungan menipu dlm diri manusia terjadi kerana :-

Tidak suka akui kelemahan diri

Kelemahan diri menyebabkan kita takut orang lain tidak memandang tinggi kepada diri kita, maka kita mencari helah dengan menipu untuk mendapat perhatian.

Untuk melarikan diri dari kebenaran

Menipu diri sendiri adalah lebih teruk lagi dari menipu org lain.Apabila bersalah maka kita cenderung menipu utk membetulkan keadaan walaupun kesan jangka panjangnya adalah teruk.

Suka mengambil kesempatan

mengambil kesempatan dengan cara menipu untuk kepuasan dan keseronokan hidup kerana malas berusaha.Otak diperah utk mndapat pelbagai taktik supaya orang lain boleh diperdaya dengan mudah..

Sunday, September 13, 2009

Saja -saja...N3 pendek

"Awak nak pergi mana tu?"
"Saya nak pergi supermarket la."
"Nak itooot..boleh kan.."
"Awak ni ada-ada je...."

Jika si dia membuat keputusan secara sendirian tanpa merujuk kepada kita bermaksud dia mempunyai niat lain yang dia sendiri tidak mahu kita mengetahui niat itu..

"Buat apa awak nak ikut?"
"Saja je.Nak tau apa awak nak beli."
"Tapi ni untuk kejutan kat awak."

Kalau dia berkata demikian, anda seharusnya mempercayai dia.Jangan cuba2 nak gedix2 ya..
Cnthnya :

"Ahhh..saya nak ikut juga.Mana tau awak nak mengorat owang lain plak.."
"Ishhh..awak ni!Betul -betul kan baru tau.."
"Tak kira juga..saya nak ikut."
"Degil betul la awak ni..Kalu betul2 awak nak ikut,nanti suma barang yang dibeli tu awak kena bayar...Haaa..baru tau.."

Waahhahaa..Semoga ceria-ceria hidup anda...

Sunday, August 30, 2009

Dilema seorang muslim di Malaysia

Mungkinkah merosotnya nilai-nilai islam dalam masyarakat umat islam di Malaysia adalah bermulanya dari kurang penghayatan terhadap perkara-perkara asas.Kita tak payah tengok contoh yang jauh,paling dekat adalah ;-

1) Semasa saya kemasjid, selepas iqamat dapat diperhatikan jemaah yang ada lambat bangun utntuk bergerak kehadapan,bila dh bangun lambat nak memenuhi saf dihadapan sehingga kan Imam terpaksa bagitau utk penuhkan saf hadapan..Adalah menjadi tanggungjawab kita untuk menyegerakan berdiri dan memenuhi saf dihadapan.Tak perlu hingga Imam beritahu baru terhegeh-hegeh memenuhi saf hadapan..Ini bermaksud disiplin dan penghayatan kita sebenarnya masih rendah.Bagaimana kita nak berjuang/berjihad di jalan Allah kalau umat islam amat lemah dalam perkara-perkara asas sebegini.

2)Sibuk bekerja/belajar/meniaga (pasar malam,pasar ramadhan dsb) hingga menangguhkan solat ke akhir waktu dan ada yang meninggalkan terus dengan alasan masa dah tak sempat.Jika kita betul2 memahami akan malu dengan Allah,maka seharusnya kita patut malu bila kita lupa pada Allah yang memberikan rezeki kepada manusia samada dalam keadaan senang dan susah..

3)Cara berpakaian yang amat-amat dituntut oleh Islam telah diubah ke satu cara yang yang menampakkan aurat.Adakah berpakaian ini merupakan perkara yang remeh dalam Islam..Kenapa dalam AlQuran ada menyuruh umat Islam menjaga cara pemakaian jika kita yang lemah ni menganggap ia perkara remeh temeh.Sesungguhnya azab Allah itu maha dashyat bagi yang ingkar.Jika kita rasa kita sudah pandai maka kenapa AlQuran diturunkan kepada kita??Sesungguhnya aqal manusia itu amat lemah bila ia menuruti hawa nafsu.

4)Malas menolong orang miskin dan yatim piatu bagi yang mempunyai kelebihan harta dan duit.Rezeki yang Allah berikan kepada yang kaya itu sesungguh terdapat hak-hak bagi mereka yang miskin.Ada yang menderma bila mereka merasakan ia akan mendapat faedah dari sesuatu derma itu.Sungguh cilik sekali orang ini.Derma tidak seikhlas hati akan membuatkan hati menjadi sombong dan bongkak.

5)Penghayatan Alquran dalam kehidupan yang semakin merosot.Bilamana manusia sudah sibuk maka apa yang dapat diperhatikan mereka meninggalkan amalan membaca Alquran dan menghayati isi maksud yang terdapat dalam nya.Waktu lapang diisi dgn menonton tv,berkaraoke dsb.Maka dapat dilihat bahawa anak2 kecil sekarang sudah diajar utk menjadi penghibur dan artis daripada menjadi tahfiz atau pendakwah Islam (nasyid juga satu dakwah).Program tv lebih mementingkan gaya santai dan berhibur dari memberikan penerangan ttg islam yang syumul.Kerosakan minda ummat islam telah berjaya dilakukan oleh kafir munafikun.

6)Menghormati ahli agama,ahli ilmu,orang tua dan sesama islam yang kian terhakis.Budaya menghormati dan menghargai terhadap ahli ilmu dan agama semakin menurun dikalangan umat islam di sini.Kita sudah saling curiga-mencurigai antara satu sama lain.Bila orang tua/ahli agama bagi nasihat,bagi mereka yang pandai(belajar sekolah moden) akan menempelak yang nasihat itu semua karut dan tak masuk akal kerana pelajaran moden mereka tidak diajar sedemikian.Maka mereka meninggalkan nasihat para ulama dan ahli ilmu semata-mata kerana bercanggah dengan apa yang mereka pelajari dari ilmu moden.Yang penting bagi mereka hanya pembangunan dan taraf ekonomi.Memang ekonomi adalah penting tetapi ia harus dibangunkan dengan nilai Islam supaya tiada yang teraniaya terutamanya rakyat bawahan.

7)Amalan kebersihan yang tidak diambil berat.Tandas yang kotor dirumah dan masjid sudah menjadi adat.Amat malang sekali jika tandas (rumah iblis syaitan) itu berada didalam rumah/masjid.Keadaan masjid/rumah dan sekeliling yang terbiar dengan sampah sarap dan lalang.Ahli anggota kariah masjid hanya pada carta organisasi sahaja tanpa ada usaha yg bersungguh utk mencantikkan masjid.Bila masjid elok,maka jemaah selesa utk ke masjid.Maka penghayatan semasa solat dapat ditingkatkan.Yang pasti Allah amat menyukai sesuatu yang bersih.

Jika umat Islam sendiri tidak dapat memahami perkara asas ini, maka sudah tentu Islam kita hanya pada nama..ini belum termasuk dengan perundangan yang diamalkan di sini..sungguh memalukan pada sebuah negara Islam bernama Malaysia.

Selamat menyambut kemerdekaan Malaysia ke 52 kepada semua rakyat Malaysia terutama org melayu Islam..Hayati lah kemerdekaan ini dengan cara yang betul.Bukan dengan mengambil kesempatan menogok arak, berpelesiran tak tentu hala dan membuat maksiat di malam yang baik ini..Jangan malukan Malaysia sebuah negara Islam.

MERDEKA!!MERDEKA!!MERDEKAA!!!

Sunday, August 16, 2009

Hati seorang tua...

Sudah dua hari aku perhatikan gelagat orang tua ni..Pak Hamid selalunya jika ke tapak kerja mesti gembira dan senang hati..tapi dalam dua hari ni dia kelihatan sugul.Matanya menunjukkan seolah-olah ada satu bebanan besar yang sengaja di sembunyikan daripada kami..Kehidupannya dari usia muda hingga ke tua hanyalah dlm konteks kerja pembinaan..pengalamannya cukup berharga buat aku menimpa ilmu baru yg tidak diperolehi semasa belajar di UiTM..

ari ni (16/8/09 ari ahad), semasa ke tempat kerja (sepatutnya cuti ni) aku smpai kul 10 pagi,alih-alih tengok dia sudah smpai awal dan duduk termenung di tempat pekerja sedang konkrit bangunan..aku biarkan dia tenangkan hati dulu, sementara itu boleh la buat kerja sekejap..dalam tghari nnti nak ajak dia pergi makan mee rebus dan air cendol sambil nak korek rahsia dia..

Pukul 11.50 pagi, dia masuk site opis dan bertanya kabar..aku pom amik kesempatan ajak dia gi makan di Cen Cendol kat pekan Jeniang..smpai sana terus order mee rebus n cendol pulut utk 2 orang (tapai ubi kayu xde,kalu ade ni..wushhh..lagi best)..sambil makan aku bercerita hal-hal di tapak projek dan dia pun seronok melayan juga..maklumlah dh lama tak terllibat dgn kerja kesukaan dia ni..Yesss..inilah masa nya nak tanya apa beban yg bermain difikirannnya..

Aku : Pak Amid, saya tgk Pak Amid mcm sedang fikirkan sesuatu ni?Ada masalah ke?cuba cerita sikit...


Pak Amid : umm..mmg ada masalah keluarga sikit.Anak saya terlibat dgn dadah..kalu dia menagih mungkin boleh diubati lagi,cuma sekarang takut dia mengedar saja sbb tgk sekarang mmg dia ada duit banyak..

Aku : Patutla..mgkin sbb dia dok berkawan dgn puak-puak tu ni..Pak amid kene bertindak awal sebelum dia jadi lebih teruk agi.

Pak Amid : Itu la sbb sekarang saya dh adu kat jabatan narkotik kedah..nak suruh diorang datang serbu rumah..tp masalah dia duduk dirumah mertua dan anak bini sekali..kalu tak report lagi takut abis rosak anak2 felda kat sana..budak2 muda kat sana ni bukan nak kerja,asyik duduk lepak,ronda sana sini pastu hisap dadah..(terangnnya dgn nada marah)..

Aku : Suruh narkotik follow dia dulu,bila dh smpai kat tmpat simpanan baru serbu..tapi Pak amid ni bagus betul..sanggup report Jabatan narkotik suruh tangkap anak supaya budak2 muda sana tak dapat bekal ni..

Pak Amid : Saya ni bukan apa,nnti mak bapak diorang salahkan kita pulak bila anak diorang terlibat..padahal diorang sendiri tak sempat tgk kelakuan anak..

Sekarang baru mengerti mengapa dia selalu termenung..kekadang kita kena berkorban dlm menyelesaikan sesuatu masalah yg melibatkan kepentingan org ramai..tak boleh pentingkan diri sediri walaupun ianya pedih dan menyakitkan hati..Apa-apa pun aku respect le kat orang tua ni..dh dpt satu ilmu lagi sambil2 dok makan..

Thursday, August 13, 2009

Catitan bergambar di minggu yg sibuk

Minggu agak sibuk agi..turun dan naik hutan bukit dh 2-3 kali dlm seminggu..redah hutan getah dan buluh serta kerisauan gangguan penghuni hutan lain..Hupdate dgn gambar je dulu ekkk..
Adesss..nak kena redah hutan tebal utk melihat kawasan sekitar projek

Hohhh..nak kena panjat ke atas ni yg teruk


Jangan cuba-cuba ganggu kawasan ni...mistik punya nih

Camna doirang boleh naek ke atas ni..pakai heli ke apa?


Ohh..Selamat Pengantin baru utk Osmanie dan Jue..hangpa mmg cekal dan sabaq dlm mengharungi hidup yg penuh liku ni..

Sunday, August 9, 2009

Org Kota, Org Kampung

Semalam hari sabtu 8/8/09 selepas keja tgahri, diri ini telah ke Tobiar,Pendang, Kedah dgn tumpang keta owng kerana menghadiri kenduri kawin sahabat rapat Osmanie dgn pasangannya Jue.Saya dan Man ni selalu tolng-menolong (kami dh jd mcm adik beradik).Exactly umur dia dh 35thn baru dpt kawin.bertunang dekat 2tahun..seb baek jd kawin bukan apa mmg fulus menjadi penyebabnya kawin lambat.Majlis kawin sangat ringkas tp berlangsung dlm suasana meriah juga.Cuma abg dia yg bemulut lancang skit telah merosakkan ari saya dgn pertanyaan yg kasar n hampir memalukan pihak disebelah adik pengantin pompuan.Selepas sesi bergambar saya minta diri berundur dari mak Man (ayah dia dh meninggal).

Pastu ke rumah bekas supervisor dulu Fazli (muda agi dlm 24thn & sekampung dgn Man).Saja gi melawat mak dia yg kene strok.seb baek penyakit tu tak teruk sangat sbb lumpuh belah kanan dan masih boleh bercakap.Fazli ni yg jaga dan uruskan makan minum mak dia.Sembang2 sat bab anak dia Ita yang baru kawin setahun lps.Si suami Ita ni anak org berada di KL,tapi family dia jenis eksyen skit.Anak dia yg baru lahir tak dibenarkan pulang ke kampung takut digigit nyamuk dan mcm2..maklumlah kampung..hina sangat kah org dok dikampung ni..dikota sana rumah ber-ekon dan di kampung rumah berangin luar, dikota suasana hidup hingga ke pagi dan kampung smpai kul 11mlm pastu senyap sunyi.Tinggi sgt kah taraf org kota ni dibandingkan dgn org kampung??..entah le..ssh nk jawab ni..mgkin ilmu kemodenan org kampung kurang kot dari org bandar,maklumlah selalu mengaji ilmu akhirat je kat masjid..

adesss..sedih dgn perangai melayu kita ni kekadang..bagus sgt ke hidup dikota ni ya..setakat nk cari dan jaga gaya hidup tu yng jadikan moral org kita menurun.Harta baru sejengkal tapi peel lagak mcm Raja..Bill Gates pom dak smpai lagu tu..Saya rasa perangai setengah orang melayu sekarang mmg betul2 berbeza dari zaman orang tua kita..muafakat dan hormat-menghormati sudah beransur hilang dlm diri.Bila kaya malas menoleh kepada golongan yang tak berupaya..Harap2 kita suma cepat2 sedar sebelum nilai murni hilang dan merugikan anak bangsa yang akan datang.
Apakah tujuan hidup kita yang sebenarnya ni..jika hanya kerana harta dan pangkat maka seharian kita akan menjurus kearah kepentingan dunia.Jika hidup utk keberkatan dari Allah,maka perbuatan kita akan menjurus kearah keredhaan Allah...Saya pun masih tercari-cari apakah matlamat hidup saya didunia ni..jiwa muda ni selalu menganggu dlm menyusuri ke jalan mengenal Pencipta diri..

Catitan Singkat Hari Ahad 11/8/09

Assalamualaikum..Dengan Nama Allah Yang Maha Pegasih Lagi Maha Penyayang..

Owhhh..udara..udara segar..diperlukan sblom N3 ni dpt ditulis..sunggoh lemas dgn keje yg bertimbun..tp dh hampir selesai dh..opcox keadaan tak dpt dielakkan hingga terjadinya masalah di tmpt keja..supervisor ni mmg betul2 mkn gaji buta rasanya..boss plak leh wat-wat dak nampak..kalu nk sayang pom sila le bertempat.staff lain dh ramai mengadu kat saya.kenapa mengadu dgn saya??mengadu le kat boss,mentang2 le saya ni baik dgn kamoo suma ya..tp asyik dok tlg owang je..bila owng nk tlg saya ni???

Minggu lps pom serba salah n pening dgn offer dari Company Canada yg berpengkalan di M'sia tp keje kat laut dalam..aisehh takut juga ni..nk kene reply selewat2 nya isnin ni..tp masih was-was..patut ke pergi???adesss
.............................................................................................................................
HUMAN RESOURCE DEPARTMENT
HALLIBURTON OIL AND GAS
11th Floor, Menara Tan & Tan
207, Jalan Tun Razak
50400 Kuala Lumpur
MALAYSIA
Tel: +60 10290 xxxx Fax +603 2033 xxxx

ATTN: INTERNATIONAL OFFICIAL JOB ONLINE OFFER.

You has been shortlisted among the candidates who
submitted the CV and success through online interview with our company ,before we will issue
you the Offer Letter and the Contract Document You have to fill the following
informations and send it back to us
before 5.00pm on monday 10th August 2009.
................................................................................................................................

Yeeppp..lupa nak citer pasal gi PC Fair kat KLCC ..Smpat amik gambar kenangan ke KL skali.

Ni stesen Universiti..dulu masa moto buruk saya rosak,terpaksa gi keja dgn LRT..jd ni la stesen yg terdeka..seb baek dulu (2004) wat bangunan tepi KLCC je..kalu tapak projek di Kepong abis la kene naek bas Metro yg ganas dan berenjin F1 tuh..


Owhhh..member ku Sinchan..engkau dok dlm MP5 baru ku ye..Ehhehe..pomot MP5 skit..disebabkan tak jadi beli Notebook bawuu..maka ganti kn dia dgn benda alah ni..dpt gak pengganti notebook tu masa di PC Fair..at least ade benda yg dibeli..ngeehhh2x

Yesss..sbnr nya selain tujuan ke KL tuk ke PC Fair adalah ketemu buah hati yg comey nih..ohhoo si kecik gedix ni adalah Yiyin (ank mmber shaye ye,bkn ank shaye)..umur 3 tahun..malu2 kucing tp bila menanges kalah org tua sbb lps nangess mst makan banyak..tak caya?? tgk picta ka bawah sekali..

ewahh..jeling manja ni ..
hohhh..lps nangess teresak2 ni

aduyaiii..makan ngalahkan org tua ni..

K lah sekian saja tuk N3 ni..pasaipa jd sepi hidup ni ye..ahh lantak le..nk dgr bacaan Alquran dari MP5 baru sat agi..Salam...

opss..nk ucap tahniah kpd sesorang sahabat yg dh bertunang dgn arkitek tu.mgkin awk baca n3 ni kn..moga cepat2 ke jinjang pelamin..

Sunday, July 26, 2009

Pakcik owhhh Pakcik!!

TV7 Siam telah mengadakan wawancara dengan pakcik gembala biri-biri.

> Pengacara : Bagus juga ternakan biri-biri ni pakcik. Boleh saya tanya beberapa
> soalan tak?
> Pakcik : Boleh aje...
> Pengacara : Berapa jauh biri-biri ni berjalan setiap hari?
> Pakcik : Yang mana , yang putih atau yang hitam?"
> Pengacara : Yang putih.
> Pakcik : Kalau yang putih berjalan lebih kurang enam kilometer setiap hari.
> Pengacara : Yang hitam?
> Pakcik : Yang hitam pun sama...
> Pengacara : Berapa banyak pulak rumput biri-biri ni makan setiap hari?
> Pakcik : Yang mana , yang putih atau yang hitam?
> Pengacara : Yang putih?
> Pakcik : Ah , yang putih makan lebih kurang empat kilo rumput setiap hari.
> Pengacara : Dan yang hitam?
> Pakcik : Yang hitam pun sama...
> Pengacara : Berapa banyak bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?
> Pakcik : Yang mana , yang putih atau yang hitam?
> Pengacara : Yang putih?
> Pakcik : Aaa...yang putih menghasilkan sekitar enam kilo bulu setiap tahun.
> Pengacara : Dan yang hitam?
> Pakcik : Yang hitam pun sama...
> Pengacara : Kenapa pakcik membezakan biri-biri pakcik yg putih dgn yg hitam , padahal jawapan s emuanya sama aje?
> Pakcik : Mestilah...sebab biri-biri yang putih itu pakcik yang punye.
> Pengacara : Ooo , gitu ke...abis tu yang hitam tu sapa punye?
> Pakcik : Yang hitam pun sama....
>Pengacara :Adesss..tolong bawa shaye ke wad gila skang.sila bawa sekali dgn pakcik ni...adeiii

VTEC - Kenali akronim kereta

Torque - You probably learned this in secondary school physics as “daya kilasan”. It is the force that makes the car move. A car with a high torque engine will not feel strained, thus providing a more responsive and relaxing drive.

Displacement - Measured in litres or cubic centimetres (cc), displacement is the technical term for the ‘size’ of an engine. Normally the higher the displacement, the higher the torque.

RPM (revolutions per minute, or revs) - This is engine speed, which means how many times the engine turns per minute. For a nippy and responsive car, look out for a car with higher torque at a lower engine speed.

Horsepower - a measure of the maximum power produced by a car. It is related to torque via a mathematical formula - the higher your torque at a given engine speed, the higher your horsepower.

VTEC - Variable Timing & lift, Electronically Controlled. This is a feature used in the late 80’s to late 90’s by Honda Motor Co. It allowed switching of cam lobes and ignition at a certain engine speed to increase power and torque while maintaining fuel economy and refinement.

i-VTEC - A modern improvement over VTEC which adds more control over the valves. It provides better performance while being fuel efficient at the same time.

CVT - Continuously Variable Transmission. A gearbox system with no “gears”. It allows infinitely variable gear ratios because it uses variable belts instead of fixed gears for transmission.

ABS - Anti-lock Braking System. This prevents your brakes from locking up, allowing you to safely steer your car around the object you are avoiding during hard braking.

CKD - Completely Knocked Down, cars which are brought into the country in the form of kits. The kits are assembled locally.

CBU - Completely Built up, cars which are imported in whole fully assembled from another country.

Friday, July 24, 2009

Kemampuan Diri Manusia Ditentukan Allah Ta'ala

Allah S.W.T menjadikan bumi ini mubah (harus) bagi manusia hingga kita boleh mempergunakan segala kemampuan diri ini yg diciptakan oleh Allah Ta'ala dgn mengerahkan fikiran, tenaga dan kemampuan kita.Kita melakukan pekerjaan yg demikian itu seolah-olah bermudharabah dgn Allah Ta'ala dimana Dia bertindak sebagai pemilik modal dan kita yg aktif menggerakkan modal itu.

Perlu ingat!!..bahawa kemampuan kita berbuat itu dan ini adalah semata-mata dari Allah Ta'ala.KIta berfikir, merancang itu ini semua nya datang dari ketentuan Allah Ta'ala.
Semua ini kurniaan Allah Ta'ala kepada hamba-Nya yang dikehendaki menggerakkan kemahuan-Nya.Kalau demikian keadaannya,maka setidak-tidaknya yang di kurniakan kemampuan ini bersedekah dan memberikan sedikit harta,ilmu dan makanan kepada mereka yang miskin,anak yatim atau org tua yang memerlukan/tidak mampu berdikari dan mereka-mereka yg tiada pekerjaan/himpitan hidup yg memaksa kais pagi makan pagi.

Jika kita memeras harta/barangan/mengambil pungutan dari orang yang lemah dan fakir untuk menambah kekayaan maka tergolong lah kita dalam orang yg sangat zalim.Sangat jelas sekali pemakan riba (lintah darat) digambarkan berenang dlm lautan darah dan dimasukkan batu dlm mulut..Darah amat penting dlm badan manusia dan iasentiasa mengalir dlm badan..jika ia berada diluar maka darah itu mmg tidak berguna lg utk badan apatah lagi jika menjadi lautan..bayangkan kita berada dlm lautan darah yg mmg tiada gunanya bagi kita walaupun darah itu sebenarnya amat penting bagi diri ini...Jangan sesekali menzalimi sesama manusia..

Thursday, July 23, 2009

Sujud Lambang Ketundukan Dan Posisi Mendekatkan Diri Dgn Allah.

Allah Subhanawataala berfirman :
"Wasjudd wakhtareeb"
maksudnya : bersujudlah engkau dan mendekatlah kepada-Ku.

Solat adalah satu cara mendekatkan diri kepada Allah S.W.T..Manusia adalah ciptaan Allah,maka sudah tentu Dia mengetahui bagaimana nak membaiki manusia agar diri mereka selalu baik.Caranya adalah melalui solat. Oleh kerana dekatnya kedudukan Nabi Muhammad S.A.W kepada Allah dikalangan makhluk yg tertinggi,maka Allah memberi satu hadiah yg tak ternilai kepada Nabi S.A.W yg perlu disampaikan kepada umat baginda supaya mereka juga berada dekat dgn Allah..

Orang yang mendekatkan diri dgn Allah menunjukkan bahawa dia berada didalam posisi yg terhormat.Bila terhormat maka sudah tentu Allah akan memelihara/sayangi mereka-mereka ini..Cari lah pemimpin/suami yang sentiasa sujud kepada Allah kerana mereka ini yang akan diharap membimbing kamu mendekati Allah.Mereka ini tidak buta hati bahkan Allah akan melapangkan dada mereka walaupun penuh ujian bertimpa-timpa.

Dalam tata laku solat,sujud adalah posisi yang terhormat kerana tunduk hati/iktikad hanya kepada Allah..Bukan senang nak mengakui kesilapan/dosa kita dgn merendah diri..

Cuba tanya diri..beberapa kali sehari kita sujud kepada Allah sambil minta ampunkan dosa kita??

Buloh Kuning


Pada minggu lepas, misi mencari buloh kuning yg dikatakan agar sukar dicari dan hanya boleh ditemui di beberapa kawasan sahaja..Maka saya telah ke hutan di Selama,Perak tuk mencari buloh kuning.Adapun cerita disebalik buloh kuning ni beberapa tahun yg lepas,kawasan Selama,Perak telah diganggu oleh orang minyak dan hantu raya yg berkeliaran.

Kerana gangguan yang sangat kerap itu maka,orang2 tua (org alim) disitu telah mengarah diambik buluh kuning dan diletakkan diatas pintu/tingkap rumah kerana ini adalah kelemahan/pantang larang yg ditakuti oleh orng minyak dan hantu raya.Ini cuma satu usaha/cara,selebihnya adalah dari kekuasaan Allah yang menentukan keberhasilannya..

Sekarang di Selama itu sudah berkurangan gangguan orang minyak dan hantu raya..Ia juga boleh dibuat pedinding utk menghalang kuasa pukau yg digunakan oleh pemukau utk merompak rumah2 dsb..Ini hanya utk informasi sahaja..Kita wajib hanya meminta pertolongan dari Allah sahaja dlm apa jua urusan..

Tuesday, July 21, 2009

Usaha Dan Tawakkal Sempena Israk-Mikraj

Bagi manusia yg ingin mendapatkn pertolongan Allah S.W.T dgn sebab usaha-usahanya, maka wajiblah ia melakukan usaha itu dengan sepenuh hati dan kemampuan agar boleh mencapai tujuan yg dicita-citakan.

Tetapi apabila usaha-usaha manusiawi ini sudah tidak memungkinkan ia utk mendapatkannya maka pada saat itu hendaklah ia menyerahkan diri bulat-bulat dengan menadah harapan kepada Yang Maha Mendengar..

Rasullullah dalam menjalani dakwah telah mengerahkan segenap tenaga dan usaha,namun menjumpai hanyalah musuh-musuh dan orang ramai semakin jauh kerana menjangka islam ini adalah ciptaan baginda serta menganggap Nabi Muhammad sebagai ahli sihir.Kerana merasakan usaha baginda itu hampir musnah,maka baginda menadah tangan melakukan hubungan ke langit sahaja.Allah mendengar keluh-kesah Rasul-Nya dan menyatakan bahawa kebatilan yg terjadi di muka bumi tidak akan memutuskan hubungan nabi dgn kerajaan di langit.Bukan itu sahaja.Allah telah memperlihatkan Rasul-Nya tentang keagungan ayat-ayatNya, kekuasaan-kekuasaan Allah, rahsia-rahsia kekuatan dan keagungan yang pasti mampu memberikan pertolongan kepada baginda S.A.W.

Hanya Allah sahaja membiarkan dulu supaya baginda berusaha dan mencurahkan tenaga dlm menegakkan Islam agar dgn demikian menjadi contoh kepada umat-umatnya supaya tidak pasif meninggalkan usaha dgn meminta pertolongan dari Kerajaan di langit..

Peristiwa Israk-Mikraj ini satu kurniaan besar dari Allah setelah Nabi Muhammad S.A.W menghadapi tentangan dan kehilangan penolong dan pembantu utamanya dibumi.Malah Allah telah menggantikan kepayahan ini dan menggantikan perjalanan luhur ini bagi Rasul-Nya sehingga Baginda tetap menjadi orang yang terhormat dan terpuji sepanjang masa..

Monday, July 20, 2009

Lawak Shawl dgn Daging

Pagi ahad semasa cuti thaipusam , ada seorang penjual daging yang baru memulakan perniagaan jual daging lembu ayam di Tanah Merah,Poskod 881112,Amerika Timur.Seperti biasa yg dilakukan oleh penjual daging yg berjaya ialah berteriak kuat guna radio buruk yg dipasang dekat pembesar suara ( mcm jual suratkhabar lamaaaa..)

“Dagiiiing! Dagiiiiinnngg!!!” teriaknya.

Seorang cik muda yang baru memakai shawlnye yang sedang sakit gigi terasa amat bising dan tergganggu sgt dgn suara buruk (maklumlah radio buruk yg diguna) teriakan si tukang daging.

Cik muda yg sakit gigi: “Hei, awak yg jual daging! Kamu ada otak takkk….!!!???”

Pejual daging : “Aisehhh.. kebetulan lak arini tak ada jual otak le, Cik yg sakit gigi. Hari ini shaye jual daging semua…”

Cik muda yg sakit gigi :"Wak lu la weiii..mmg takde otak sunggoh ni..pepagi dh menjerit"

Penjual daging :"Aiyaa..sudah mereng ke ni..shaye jual daging saja..adusss..ahhh..dak mau beli sudah le..mesti dueett dh abes beli shawl rainbaow ni."

...Heheee..adeiii..sakit pewoott nih..hahaaha

Opss p/s: citer lawak gila ni xde kaitan dgn sesape.mgkin sipi2 tu ade.kalu terasa tu cepat2 minum air supaya tak lekat tulang yupp..sowiii...

Setengah harian di Manek Urai

Tghari semalam (19/7/09) orang tua(mak saya sj,pak saya dok umah sbb takleh jln jauh2) dan pak/mak sepupu saya mengajak ke Sg.Sok,Kuala Krai untuk mengambil durian yg telah dikumpul hasilnya oleh Paksu Daud.Ia terletak dalam kawasan Manek Urai.Tempat mengira undi( sekolah berdekatan) dan kejadian ahli puteri umno dilempar batu juga berlaku dikawasan ini.Bila smpai kat sana,terlihat longgokan durian(bangkok,jantung dan durian kunyit).Tunggu masa utk diisi dlm bonet kereta je..

Sambil mengisi durian, mak saya sempat agi bertanya suasana masa pilihanraya kecil aritu.Maksu(isteri Paksu Daud) adalah AJK Pas kawasan itu dan Paksu Daud (baru bersara tentera & bnyk habiskan masa kat masjid) adalah Ketua Security PAS semasa pilihanraya kecil kawasan itu.

Maksu dan Paksu cukup marah dgn media perdana ni sbb menyalurkan berita baling batu sembunyi tangan dlm kes ahli puteri umno yg dilempar batu.Jika tidak kerana angin,masakan pokok boleh bergoyang.Siapa yg mulakan ejekan dan bercakap berdesing macam tak ingat tuhan..kalau setakat selipar putus masa pijak gambar Tuan Guru pun nak wat report polis tuduh orang PAS khianat/pukul tu buat orang meluat je..Depan wartawan media perdana tu takpa le..dgn org kampung jgn main-main..kan dh kene sedas.tu pun Maksu bagitau yg org kampung nak bagi terus biar parah sikit,cuma sbb kesian je takmau bagi lebih2..apa punya perempuan ni..kami tahu sapa kamu,sekampung tahu benar perangai kamu tu..

Citer paksu daud lagi menarik.masa pilihanraya tu dia smpai terkejar kesana-kemari.Pasal apa?Owhhh ada hantu rupanya.Patutla majoriti menang sikit (65 undi)..Yang dapat tahan 2 bas je..Yg terlepas tu nak wat camna sbb dh mmg dasar hantu,menyelik sana sini..kalu tak mau percaya tu dak kisah sbb ni citer org kampung je..sapa nak percaya dgn citer ahli PAS kampung ni..

Tapi kes ketiga ni teruk..Sayugia dingatkan!! Jangan sesekali menghina alim ulama walaupun idea politik kita berbeza.Beginilah jadi bila seorang pemuda yang gedebe telah menghina Tuan Guru dgn mencucuh puntung rokok ke gambar poster Tuan Guru Nik Aziz sambil mencaci keperibadian Tuan Guru.Apa jadi?sekarang dia sudah gila nak naik kebulan.Sudah 5 hari dlm keadaan begitu selepas pilihanraya kecil.Maksu sudah bagitau keluarga berkenaan supaya berjumpa dgn Tuan Guru sendiri utk minta maaf dan ambik air tawar..

Kes keempat..Harga meggi goreng RM5.00 dikawasan itu masa piliharaya kecil..perangai ni cukup saya tak berkenan..suka ambil kesempatan keatas org lain..Dekat pasar KB pun sama..buat org lain menyampah kat orang Kelantan..Dh le negeri kita selalu dikata mundur oleh penduduk negeri lain..adoii..kelate mundur..cuba mari tgk dulu/study betul2 dan lepas tu baru boleh keluarkan pendapat..jgn pakai hentam je kata kelantan mundur..Mcm dlm BH dua ari lepas,ada rakyat N9 kata sbb PAS, kelantan mundur..err..mls nk komen lanjut..nnti kata aku dengki dgn negeri diorang yg maju canggih tu..

Rupa-rupanya banyak lagi benda2 yg tidak diketahui saya masa pilihanraya kecil Manek Urai ni..bab berita bohong media perdana tu tu mmg dh diketahui sgt..Kekalahan ni bukan sbb peralihan undi ke arah sana tapi taktikal melampau BN yg menjadikan keadaan itu berlaku..

Kepada ahli UMNO yg membaca ni,minta maaf sbb ni cuma citer yg dh lepas..jgn terasa sgt..

Sunday, July 19, 2009

Wasiat Rasullullah S.A.W Kepada Wanita

Telah bersabda Rasullullah S.A.W maksudnya "Kebanyakkan wanita itu adalah isi neraka dan kayu apinya"..Saidatina Aisyah bertanya,"Mengapa wahai Rasullullah?"..Rasullullah menerangkan :

1) Kerana kebanyakkan perempuan itu tidak sabar dlm menghadapi
kesusahan,kesakitan dan cubaan .Cnthnya kesakitan melahirkan anak, mendidik anak-anak, melayan suami serta malas melakukan kerja-kerja di rumah.

2) Tidak bersyukur/berterimakasih diatas kemurahan Allah yang didatangkan melalui suaminya.Dunia moden ini kebanyakkan wanita jarang mengucapkan terima kasih diatas pemberian suaminya).

3) Sering kufur/ingkar nikmat pemberian Allah.Contohnya apaila berlaku pertengkaran ada isteri yang mengatakan "Sudah 10tahun saya kawin dgn awak tapi tak ada apa-apa pun!"

4) Suka bercakap perkara yang sia-sia dan menghampiri fitnah.Contoh terdekat ialah mengumpat dan bermesyuarat hal-hal perabot mewah/barang kemas di rumah sehingga menjatuhkan maruah org yg tak memilikinya.

5) Kurang akal dan kurang ilmu pengetahuannya terutama sekali dalam ilmu agama.Contohnya akibat kejahilan ilmu agama mereka sering tertipu / terpengaruh dgn pujuk rayu lelaki,rakan-rakan,sekeliling dan suasana kemewahan-kemewahan yang secara lahiriah.

Tuesday, July 14, 2009

Sejenak waktu pagi di Jeniang

Location : Jeniang,Kedah..
Date & Time : 11/7/09 , 7.30 pagi..(gi kerja awal sbb nk rasa suasana berkabus atas bukit.brrrr.sejuk)..
...................................................................................................
Petua utk mencerah kulit yg kusam..

Menggunakan jus buah nenas yg dihasilkan utk membuang sel kulit mati.sesuai utk merawat wajah kusam dan mengembalikan keremajaan kulit tanpa bayaran (FOC) dgn syarat nenas tu dpt free.hihi.Bagi pengemar kuih akok kedut juga bleh menggunakan jus nenas ini sbb yg kedut tu cuma kuih akok yg sedap dimakan..

Cara2 nya dpt kn jus nenas (kisar dan tapis).Tambah sedikit air jika pekat.Jus ini juga bleh ditambah dgn jus karrot kalu mahu.Jika tak mahu xpe sbb mmg kedua-dua jus ni bagus utk kulit muka.

Selepas itu amik kain kasa / tisu dan rendam dlm jus itu.kemudian sambil berbaring letakkan kain kasa/tisu yg dicelup pada muka.Tunggu 15 menit sebelum bersihkan dgn air suam-suam kuku.Rutin ini diteruskan dgn menggosok lembut guna kain lembut utk menanggalkan kulit mati.

Cuci semula muka dgn air suam (air suam dpt mmbuka liang2 roma dan air sejuk membantu mengecilkan liang roma)..Kalu nak jimat bleh la try..kalu duit banyak sila guna Avon,Fair n Lovely,Follow Me dsb..

Monday, July 13, 2009

Islam itu Suci Bersih

Pix Of The Day - 13/7/09



Islam amat menggalakkan umatnya menjaga kebersihan.Allah amat menyukai hambanya yang bersih..sebelum solat kita diwajibkan berwudhu dgn sempurna supaya bersih diri dan hati sebelum mengadap dihadapanNya..tempat utk solat juga haruslah bersih..Ini dapat mewujudkan suasana tenteram dan selesa semasa bertemu Kekasih yang amat dicintai..Bersih adalah salah satu cabang Iman..Tak sempurna iman org Islam jika hatinya kotor dan berpenyakit..

Bukan itu saja,rezeki harian kita juga seharusnya bersih.Rezeki yg haram akan menjadi sebati dgn darah daging..Maka utk mewujudkan hati yang bersih amat tipis dan sukar..sedikit rezeki yang bercampur haram jika menjadi amalan harian akan membawa musibah yang besar kepada Qolbu dan minda umat Islam..Rezeki halal haram bercampur baur,sebati dgn rutin harian..mungkinkah Allah akan menerima ibadat dan amalannya dalam keadaan sedemikian..lebih malang jika dia mati dlm keadaan demikian..

Bersihkan diri, hati dan minda mu dari segala kekotoran dunia ini.Bila bersih,segala penyakit tidak dapat singgah ditubuh badan mu terutama penyakit hati yang menyesatkan..

Sunday, July 12, 2009

Coretan Petang Ahad

Salam semua..mula2 sekali nak wat announcement ; saya ingin meminta pertolongan kepada bloggers dikawasan utara terutama sekali Penang,jika ternampak keter REXTON hitam plet no :PGE 3628 yg dicuri dari boss saya,sila gitau balai polis berdekatan..keter itu dicuri depan umah kat Parit Buntar..dari maklumat yg ada keter itu berada di Penang dan terlibat dlm satu rompakan kat sana..suspek org melayu..pertolongan anda amat dihargai
...............................................................................................................................................
Semasa menangguhkan aktiviti bblog yg lepas,saya dapat menghijao kan mata saya dgn pemandangan dari atas bukit..bukan bukit Keluang bukan juga Bukit Bintang..jauh sekali nak ber-camping campong nih..huahaaha..ni semua sbb kerja..peruntukan telah ditambah sebanyak RM20M tuk tangki air di Kota Bukit,Jeneri/Pendang..

Bukit 1 : Bukit Jeniang (Tangki air 10juta liter air)..

mmg kene siapkan secepat mungkin..dlm pembinaan..sblom ini ia adalah hutan buloh,keruing dll.blom kira hostel babi2 kt celah hutan agi,ular & rimau kumbang tu mmg de..nk naek sblom jalan sementara siap adalh 1jam..bila jalan siap cuma 10 menit je .lambat pembinaan sbb duit blom ada dari kerajaan negeri.

2)Bukit 2 : Kota Bukit..(Tangki air 2.5juta liter ayyak)

Bukit ini mmg teruk..nk naek pon dh dekat 2jam..bila naek dh malas nak turun sbb bila turun nk kena naek balik dh malas..muhaahaa..mesti pening baca ayat nih..hehe..so kene bawa bekal makan siap2..dulu sini ditangguh sbb duit tak cukup.skrang duit tabung dh cukup..

Exactly dua2 pembinaan ini tidak lah mengganggu struktur pembangunan alam sekitar disini..pokok2 ditebang dalam keadaan terkawal..bila siap nanti pokok2 & rumput akan ditanam balik utk memhijao kan kawasan sekitar..jd tiada unsur2 merosakkan alam..cuma kekuatan tanah sahaja yg ditakuti..tapi mmg terpaksa demi bekalan air utk rakyat disini..

Kedua2 bukit ni juga telah menyebabkan urat2 kaki saya berselirat dan kejang..tapi masih bolih maen futsal agi..setakat tingkat 4 tu cam kacang je..hikshiks..owhh de owang marah nnti..ok lah sini saja dulu sbb saya tau anda suma boring baca..

P/S : Kepada pakcik-makcik disini,sila tolong jgn panggil saya tuan Engr..saya orang kampung biasa je..tak sedap hati bila owang panggil saya begitu..kita suma sama saja walpon kerja itu berlainan ..saya ttp hormatkan owang2 kampung sini k..

Saturday, July 11, 2009

Keno tag dari Moy

Bukok-bukok tenet jo dh kene tag dgn Cik Moy..nk wat gusti gang tag team ko cik Moy wehh..hihi..pepepon makaceh..N3 bab murtad tu patut di sebarkan lagi utk menyedarkan kita ttg keadaan sebenar akhlak org Islam di malaysia ni ..klik sini tuk baca lanjut http://moy1092.blogspot.com/2009/07/murtad.html


Sblom dapek tempek award ni,keno jawab soklan PMR yg mudah semey-seh nih..harap2 dapek lah 100 markah yo..

ask 1: why do you think that you deserve this award?
answer1 : sebab Cik Ida Moy yg kasik.keno tanyo dio lah.kalu tanyo sayo mesti sayo jawab sbb belog ni kiut miut n manja2 gitu..burr..wekkkk (~'_'~)

task 2 : convey your appreciation to anyone for receiving this blog?
answer 2 : tuk semua yg. jenguk2 belog ni..

task 3 : give this award to 6 bloggers.
Not answer : Nah.. silo amek kalu rasa nak amek sblom di amek oleh owang laen yo.jgn lupo jawab soklan dulu aehh.

-Pakcik Din (Mountdweller)..maaf P'cik sbb saya tau p'cik tak suka di tag.hehe
-Cik Misi Lolly
-Cik Yana
-Cik Hanis
-Mira (anak buah Pokteh)
-Cik Yann (taman rama2 dh tumbuh lalang bnyk nih)

Wednesday, July 8, 2009

Posting Utk Undur Diri (1-3 hari)

Pix Of The Day - 8/7/09


Masa betul-betul cemburu dgn belog ni..maka dgn berat ati terpaksa ditinggalkan 1-3 hari utk menyiapkan kerja-kerja yang semakin getir..ye ke getir (padahal keja owang pon kita buat..hampehnye)..tp elok jugak sbb boleh berehat barang 1-2 hari dari ngadap laptop yg berjalur nih..seb baek ada komputer opis..see u all next 1-2(kalu cepat) /1-3 days.Rehat!!rehat!!..masa utk diri sendirik pon xde,ada ati nk rehat..aiyaaa..seb baek masa tuk Tuhan ada..Alhamdulillah..

Sudu

Pada suatu hari Senin yang lalu semasa cuti hari Deepavali, Incik Uxop telah ke kelinik Dr.Julia tuk mendapatkan rawatan H9N9(penyakit berjangkit dari tikus sawah)..

Dr.Julia : Incik kena amik 3 sudu ubat ni setiap hari.Pagi lps mkn nasi lemak,tgahri lps mkn
cendol dan malam lps mkn nasi goreng tomyam kong.

In. Uxop : Eh! tak boleh la lagu tu doktor.Nnti saya kene kuar kn duit agi.Mari kelinik ni pun
sedang-sedang aje.Tu pun lepas pecah duit tabung gajah kat umah.

Dr.Julia : Kenapa?

In.Uxop: Rumah saya ada dua sudu jer.tu pun satu tuk makan megi dan satu agi tuk wat air
tehbeng kurang manis (sbb nk jimat gula)..muhaahaaa..

Mmg save gila nih

Sunday, July 5, 2009

Citer ni ada unsur2 maloo ahh..

Seorang pemuda telah dihadapkan ke Mahkamah atas tuduhan mencuri motor FZ150 Yamaha 4-Stroke Injection milik seorang gadis remaja yang suka membuat wheelie di tepi bendang.Kerbau lembu suma dh kenal gadis ni..malah kobau lombu yg mati tergelek nih dak sempat nk tinggal wasiat sbb tgh mkan umput tepi jalan..

Ketika di tanya samada bersalah atau tidak maka Pemuda tu tidak mengaku..

“Saya sama sekali tidak mencurinya, Yang Arif!” kata si pemuda itu membela diri.

“Dia yang suko-suke memberikan motor itu kepada saya. Ketika itu dia pulang dari sekolah, dia meminta saya agar memboncengnya dengan motornya.Dia suh saya wat wiekang tp saya dakmao.Maka saya pun memboncengnya sahaja sebab takut dia pukul. Lalu dalam perjalanan, di suatu semak belukar, dia menyuruh saya berhenti. Dibukanya pakaian dan seluar kecik. Lalu dia berkata yang saya boleh mengambil miliknya yang paling berharga, Yang Arif... lalu saya berpikir pendek, bajunya memang berharga, tapi itu baju wanita dan tak ada gunanya bagi saya. Jeans-nya juga terlalu kecil bagi saya. Kerana itu, apa boleh buat, terpaksa saya mengambil motornya untuk wat gi menoreh getah dan angkut skrap.”..

Muhhaaahaa..mmg baek sunggoh pemuda ini..kalu Boya tembaga nih mesti suka sngt dgn benda2 ginih..Harap2 pemuda2 sekarang jadi cam pemuda nih..jgn nk amik kesempatan atas kelemahan sigades yg lemah ittoo..sila pertahankan meker2 okehh..
.......................................................................................................

Sedih tgk keadaan politik Malaysia yang ntah apa2 nih..Ulama-ulama dihentam sembrono..dh la kita sembahyang pon cukup2 makan jek,ditambah dgn tulisan hati yg serong tanpa mengetahui niat sebenar..Islam adalah agama yg syumul (sempurna,lengkap dan panduan yg bukan direka2 oleh Nabi Muhammad S.A.W),mesti ada sebab mengapa Allah turunkan Islam selepas ajaran2 nabi lain..Manusia mmg mudah lalai dan lemah otak bila dah bijak skit..suka2 tafsir itu ini tanpa belajar hingga khatam..Malah kita yang payah/malas nak memahami kandungan AlQuran pon boleh lagi nak tafsir (walhal yang Ahli Tafsir pon selalu berdoa dgn Allah agar tafsirannya itu tidak bercanggah dgn kehendak Allah)

Pix Of The Day - 4/7/2009 - Hunting Breakfast

Date : 4/7/09
Location : Jeniang Kedah..
Kamera buruk : Nikon S210
Pix taken by : Me..lorr..sapa lagih..

Friday, July 3, 2009

Murid & Chekgu Yg Pening

Seorang guru yang sudah menerangkan pelajaran Sejarah dan mempersilakan muridnya untuk bertanya.

Guru: “Baik,murid-murid.. apakah ada yang ingin bertanya?”

Suasana Hening… setelah 360 saat berlalu…

Murid: “Chekgoo.. saya mau bertanya…”

Guru: “Ehm… ya?”

Murid: “Apakah saya boleh bertanya?”

Guru: “Ya,boleh.”

Murid: “Oh,terima kasih Chekgoo…”

Guru: “Laa… Jadi apa yang kamu nak tanya?”

Murid: “Ya… yang tadi yang saya tanyakan…”

Guru :"Apa dia yg kamu nak tanya?

Murid ; "Saya cuma tanya..bolehkah saya bertanya..tu jek..chekgoo dah jawab boleh tadi kn..kira ok lah tu..lalalaa"

Wednesday, July 1, 2009

Toyol..Jgn tgk jika takoottt..

Toyol ini dimasukkan dalam botol setelah ditangkap oleh tuan rumah yg dimasukki toyol...

Hmm..mmg menakutkan juga tgk rupa sebenar toyol ni..ingatkan saiz sebesar budak 6 bulan dak pon sebesar budak 21 tahun..


Ni lah tuan rumah yang menangkap toyol tersebut..err..gambar ini didapati dari anggota seekers yang pernah demam akibat diganggu hantu pompuan bunuh diri...naseb baek cepat jumpa bomoh..kalu dak merana ang nih..muhahaa

Monday, June 29, 2009

N3 tuk hilang rasa marah..

Sebenarnya saya bukanlah jenis manusia perungus (cepat marah), tapi arinih supervisor saya betul2 dah mencabar kebaikan saya..bila boss gitau boleh wat keje nih,dgn angkuh(jenis nk lebih pada orang lain tp mls belaja) dia jawab leh buat..padahal ilmu didada kosong/tak tahu apa..walpon keja dh 7tahun tp kita semua bukan boleh pandai dalam suma hal..disebabkan kedunguan dia itulah banyak masalah berlaku ditapak keja(keje ikut suka dia)..buat benda dak mahu gitau Project Engineer dia dulu,bila ada masalah terhegeh-hegeh datang..aduyaiiii..rasa nak terajang jek kat muka dia..tapi..cepat2 amik wuduk takut2 jadi sungguh,tapi ttp kene maki dgn saya tuk pengajaran dia ...dh la baru sembuh dari demam.eee

Tuk ilang sikit agi rasa anger ni,maka nak tulis citer lusyu skit..baguih menulis nih..mmg leh ilang rasa marah..Alhamdulillah..

Dalam sebuah universiti dalam malaysia (bukan UM ye), terdapat satu kekosongan tempat untuk meker2 yang nak masuk PhD (Doktoret ni) Jurusan Psikologi..memandangkan terdapat lagi 4 calon Jenius tahap kelapan dalam siri kuarga Ultraman yang menanti tuk mengisi kekosongan itew,maka pihak pengurusan universiti terpaksa membuat satu temuduga khas dan soalan khas untuk meker2 yg jenius ntahapaapatuh...
Maka hari yang ditetapkan pon tiba..dalam bilik itew ada 4 orang student Jenius dan seorang penemuduga iaitu Dokter Sizuka Jimni (dia ni mmg suka syaiko student2,smpai diorang mengelarkan Dr.Sizuka tuh dgn nama Seikogolok...muhahaaa..Jam di bilik dh kul9..maka sessi temuduga pon bermula...disebabkan masa suntuk maka Dr.Sizuka Seikogolok telah terus gi ke soalan khas tuh...

Dr.Sizuka : "Memandangkn kamu ni Jenius maka saya terpakse mereka satu soklan khas tuk kamoo."

Students : "Ekk..ellleehh..senang semey-seh je tuh..

Dr.Sizuka : "K..Apakah yang paling laju sehingga otak manusia tak sempat pikir bila ia akan berlaku."

Student 1 : "ohhooo..sonang jo tu..jawapannya kelip mata...

Dr.Sizuka : "Mmm..betul,mmg bulih diterima akal.Kamu student 2..apa jawapan kamu"

Student 2 : "Bunyi guruh...

Dr.Sizuka : "Hurmmm..betul jugak..kelajuan bunyi mmg tak dpt dijangkakan..kamu student 3?"

Student 3 : "Errr..saya rasa cahaya keluar masa buka lampu..

Dr.Sizuka : "Pon ada logik juga..emmm..pening nih..kamu student 4?

Student 4 : "Pada firasat saya..emm..berak cair..sebab kalu dh nak berak,mesti kita dak sempat kelip mata,pastu tak heran dgn bunyik guruh yang kuat dan tak sempat buka lampu kerana mmg dah tak leh tahaaaannnn..mesti dia kuar gak...muhahaa..

Dr.Sizuka : " Ya lah..saya setuju benar dgn jawapan bengong kamu tuh..jenius 38juta kali kamu nih..

Maka Student 4 yang berfikiran jenius melampaui ituh dapat tawaran ke peringkat PhD..erkkkk

Saturday, June 27, 2009

Adegan Pocong Melompat

Saya ada 2 nenek.Nenek saya 2 sbb ada mak & ayah saya..ewahhh cam bahasa darjah 2 tuh..huuhooo..saya rapat dgn nenek sebelah mak sbb dia ajar saya ngaji Quran dan upahnya saya kene bawak moto buruk bila dia minta tolong anta ke majlis2 agama..maka saya pon terpakse lah join majlis agama tu jugak walpon ati budak ni nk gi maen pondok-pondok bersama Nabil..huahaha..masa tu Tuan Guru Nik Aziz mmg kenal arwah nenek dan atuk nih..2-3 kali juga dia datang kampung buat tazkirah kat balaisah depan umah..

Memandangkan skang tgh ngecoh hal pocong,maka citer ni terpakse dibongkar (xde kene mengene dgn paper Metro/Kosmo k..)

Masa umur 10tahun, nenek sebelah ayah (ayah cuma ank tiri nenek je) telah meninggal dunia, jadi malam tu saya & brotherhood kene gi majlis arwah nenek..Selepas isyak berjemaah kat Balaisah depan umah,saya terosss gi umah arwah nenek.selepas abes majlis arwah n makan mee goreng,saya turun dari umah paling awal sbb nk tgk tv citer AirWolf (kopter yg canggih..sbb dia saya nk jd Pilot..eheeh.pewasan)..tapi kene tunggu abang saya dulu sbb takoot memalam buta nak balik sowang2...Masa tgh tunggu dia kat depan tangga umah nenek...tetiba saya memandang kan mata saya ke arah bendang padi bertentangan depan umah arwah nenek...Masya Allahhh..apakah menatang ituh..melompat-lompat dgn kain putih berbungkus..mmg macam org mati kene bungkus dgn kain kapan..Dia melompat2 melintas depan mata Incik Uxop hingga ke ujung bendang..pastu hilang..Woshhhh..kecik kepala yg mmg dh jenis budak kecik..Trusss naik umah semula dan ajak abang balik..Citer AirWolf kanselll..pastu xleh tido malam tu sbb terbayang2 dia melompat depan mata...huuuuhhh..smpai skang teringat agi..

Friday, June 26, 2009

Catatan merapu sempena kene H1N1 pat arinih

Sapa budak kecik ni?Adakah dia anak Incik Uxop dgn seseowang X..emm..mmg betul dia adalah anak..tapi anak sepupu Incik Uxop jek..muhaahhaa..Nama dia Omar Bashir B.Mohd.Anuar..keturunan melayu + india benggali..woshhh..banyaknye..ada mirip2 saya tak?ohhoo pewasannye..opcoz sikit2 tuh ada terutama tang rambutnye.huahaaha..Ayah dia (sepupu rapat Incik Uxop) ni mmg buat bnyk hal sebelom kawen dgn mak Omar nih..tapi lepas kawen dia terooss jd ok & bertanggungjawab..kalu dak mmg selalu Incik Uxop bagi nasehat & penumbuk dulu..degil sunggoh..Kalu nak tahu..hantaran kawen mak si Omar ni cuma RM1k jek..tp dh suke-same-suke maka kami pon redha jek..cuma skang mudah-mudahan diorang tak lupakan suruhan tuhan dah la..maklumlah bila dok kt Johor ni dgn keadaan selalu sebok dgn urusan keja dunia tuk cari makan je..tuk keselamatan akhirat tertinggal plak..Jangan jadi manusia sombong dan tak bersyukur k...

Nostalgia Hitam Puitih

Bila tengok gambo hitam putih ni, rasa nk kembali ke zaman dulu-dulu(ITM perlis 1998)..Saya pon tak ingat mana satu gamba saya..err..cuba lh teka kalu berani...masa ni suma pewasan jd koperat..saya terpaksa pinjam seluar & kasut member sbb seluar slack dak sempat kering kerana membasuh memalam ari buta sebelum presentation keusahawanan..padan face-book aku..pinjam kasut lak sbb mmg saya takdak kasut hitam kulit.Selipar jamban adala..muhhaahaa...

Wednesday, June 24, 2009

Musakom..

Arini adalah 24/6/09..smpai site opis kul 7.40pg..then tolong M&E kontraktor turun barang..kul 10pg gi minum kdai Makcik Sal..kdai dia suma anak-beranak yg tolong..dari buat air smpai nasi lemak..bagos sekali..satu table dgn aku ialah Penyelia M&E..Mr.Theng (lingkungan 60thn,dak fasih sngt bhs melayu sbb baru balik dr oversea)..terjadilah perbualan berikut yg membuat kan wayar otak ku shock mengejut...

Mr.Theng: "Incik Uxop, err..u tau ke ittu timpat Musakom Sungai Petani."
Aku: "Musakom??..kompeni apa tuh..dak pernah dengar le..buat paip ke apa?"
Mr.Theng: "Alahh..bukkaann kompeni punya nama..ittu timpat check kendelaan punya..Musakom lah."
Aku : "Aisehh..teempat check keter..Musakom??..Musakom?(smbil pikir menatang ape sbnrnye)."
Mr.Theng : "Aiyyaa..ittu Musakom punya timpat saya mao bawa Hi-lux check dia punya body."
Aku : " Ohhhooo..ittu ka..itu bukan Musakom..itu Puspakom."

Hishhh..smpai bengong kepala hotak ni pikir ape ke bendenye Musakom tuh..apa kejadah nye nk sebut pon susah org tua nih...bunyik tu jauh benar bezanye..opsss..wayar otak dh bercabang nk putus ni..Muhhaaahaaa

Tuesday, June 23, 2009

Kasih Sayang Yang Tak Berpenghujung.... .. (kiriman lia ana)

Arinih mls nk kuar idea lawak Amir kt belog evergreen nih..chewahh..pewasan sunggoh..bukan apa dh kene verus H3N3..demam dh pat ari di tambah mkn deroyan..Lps meeting td ingat nk kelik terus tp kene prepare documentation internal audit ISO tuk lusa lak..makin liat lah idea nk kuar..err..tambahan lak ari ni bertambah pewasan kerana Incik uxop telah dikreditkan org tersemat dlm meeting..muhaahaa..timakasih Tn.Hj.Fatah (org Redland,qlate..ore kg Cik Lol quh)...
So sempena ari malas-malasan ni just nk copy paste dr belog abg ISA (IkutSukaAku - belog politik nih).Kisah ini tuk pengajaran kita suma..lgpon ada kene sipi-sipi dgn Incik Uxop..baca k...


Assalamualaikum...
Kasih Sayang Yang Tak Berpenghujung.... .. (kiriman lia ana)

Aku cuma ada seorang adik. Usianya tiga tahun lebih muda daripada aku. Suatu hari, untuk mendapatkan sehelai sapu tangan yang menjadi keperluan anak gadis ketika itu, aku ambil 50 sen dari poket seluar ayah.

Petang itu, pulang saja dari sekolah, ayah memanggil kami berdua. Dia meminta aku dan adik berdiri di tepi dinding. Aku menggeletar melihat rotan panjang sedepa di tangan ayah.

"Siapa ambil duit ayah?" tanya ayah bagai singa lapar.

Aku langsung tidak berdaya menentang renungan tajam mata ayah. Kedua kami membisu, cuma tunduk memandang lantai.

"Baik,kalau tak mengaku,dua-dua ayah rotan!" sambung ayah sambil mengangkat tangan untuk melepaskan pukulan sulungnya ke belakang aku.

Tiba-tiba, adik menangkap tangan ayah dengan kedua-dua belah tangannya sambil berkata, "Saya yang ambil!"

Belum sempat adik menarik nafas selepas mengungkapkan kata-kata itu, hayunan dan balunan silih berganti menghentam tubuh adik. Aku gamam, lidah kelu untuk bersuara. Walau perit menahan sakit, setitis pun airmata adik tak tumpah.

Setelah puas melihat adik terjelepok di lantai, ayah merungut:

"Kamu sudah mula belajar mencuri di rumah sendiri. Apakah lagi perbuatan kamu yang akan memalukan ayah di luar kelak?"

Malam itu, emak dan aku tak lepas-lepas mendakap adik. Belakangnya yang berbirat dipenuhi calar-balar cuba kami ubati. Namun adik cukup tabah. Setitis pun air matanya tidak mengiringi kesakitan yang mencucuk-cucuk.

Melihat keadaan itu, aku meraung sekuat hati, kesal dengan sikap aku yang takut berkata benar.

Adik segera menutup mulutku dengan kedua-dua belah tangannya lalu berkata,"Jangan menangis kak, semuanya dah berlalu!"

Aku mengutuk diri sendiri kerana tidak mampu membela adik.

Tahun bersilih ganti, peristiwa adik dibelasah kerana mempertahankan aku bagaikan baru semalam berlaku. Adik mendapat tawaran belajar ke sekolah berasrama penuh dan aku pula ditawarkan menyambung pelajaran ke peringkat pra-universiti.

Malam itu ayah duduk di bawah cahaya lampu minyak tanah bersama ibu diruang tamu.. Aku terdengar ayah berkata, "Zah, kedua-dua anak kita cemerlang dalam pelajaran. Abang bangga sekali!"

"Tapi apalah maknanya bang...!" aku terdengar ibu teresak-esak.

"Dimana kita nak cari duit membiayai mereka?"

Ketika itulah adik keluar dari biliknya. Dia berdiri di depan ayah dan ibu.
"Ayah,saya tak mahu ke sekolah lagi!"

Perlahan-lahan ayah bangun, membetulkan ikatan kain pelekatnya dan merenung wajah emak, kemudian wajah adik dalam-dalam. Panggggg.... sebuah penampar singgah di pipi adik. Seperti biasa yang mampu aku lakukan ialah menutup muka dan menangis.

"Kenapa kamu ni? Tahu tak, kalau ayah terpaksa mengemis kerana persekolahan kamu, ayah akan lakukan!"

"Orang lelaki kena bersekolah. Kalau tak, dia takkan dapat membawa keluarganya keluar daripada kemiskinan," aku memujuk adik tatkala menyapu minyak pada pipinya yang bengkak.

"Kakak perempuan.... biarlah kakak yang berhenti."

Tiada siapa yang menyangka, dinihari itu adik tiada dibiliknya. Dia membawa bersamanya beberapa helai baju lusuh yang dia ada. Di atas pangkin tempat dia lelapkan mata, terdapat sehelai kertas yang tercatat.....

"Kak... untuk dapat peluang ke universiti bukannya mudah. Saya cari kerja dan akan kirim wang buat akak."

Apa lagi yang saya tahu selain meraung. Ayah termenung, jelas dia cukup kecewa. Begitu juga emak yang menggunakan air matanya memujuk ayah.

Suatu petang ketika berehat di asrama, teman sebilik menerpa: "Ada pemuda kampung tunggu kau kat luar!"

"Pemuda kampung?" bisikku. "Siapa?"

Tergesa-gesa aku keluar bilik. Dari jauh aku nampak adik berdiri dengan pakaian comotnya yang dipenuhi lumpur dan simen. "Kenapa sebut orang kampung, sebutlah adik yang datang!"

Sambil tersenyum dia menjawab, "Akak lihatlah pakaian adik ni. Apa yang akan kawan-kawan akak kata kalau mereka tahu saya adik kakak?"

Jantungku terasa berhenti berdenyut mendengarkan jawapannya. Aku cukup tersentuh. Tanpa sedar, air jernih mengalir di pipi. Aku kibas-kibas bebutir pasir dan tompokan simen pada pakaian adik.

Dalam suara antara dengar dan tidak, aku bersuara, "Akak tak peduli apa orang lain kata."

Dari kocek seluarnya, adik keluarkan sepit rambut berbentuk kupu-kupu. Dia mengenakan pada rambutku sambil berkata, "Kak, saya tengok ramai gadis pakai sepit macam ni, saya beli satu untuk akak."

Aku kaku... Sepatah kata pun tak terucap… Aku rangkul adik dan dadanya dibasahi air mataku yang tak dapat ditahan-tahan.

Tamat semester, aku pulang ke kampung sementara menunggu konvokesyen. Aku lihat tingkap dan dinding rumah bersih, tak seperti selalu.

"Emak, tak payahlah kerja teruk-teruk bersihkan rumah sambut saya balik."

"Adik kamu yang bersihkan. Dia pulang kelmarin. Habis tangannya luka-luka."

Aku menerpa ke biliknya. Cantik senyum adik. Kami berdakapan.

"Sakit ke?" aku bertanya tatkala memeriksa luka pada tangannya.

"Tak.... Kak tahu, semasa bekerja sebagai buruh kontrak, kerikil dan serpihan simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh saya sepanjang masa.

Kesakitan yang dirasa tidak dapat menghentikan usaha saya untuk bekerja keras."

Apalagi... aku menangis seperti selalu.

Aku berkahwin pada usia menginjak 27 tahun. Suamiku seorang usahawan menawarkan jawatan pengurus kepada adik.

"Kalau adik terima jawatan tu, apa kata orang lain?" kata adik.

"Adik takde pelajaran. Biarlah adik bekerja dengan kelulusan yang adik ada."

"Adik tak ke sekolah pun kerana akak." kata ku memujuk.

"Kenapa sebut kisah lama, kak?" katanya ringkas, cuba menyembunyikan kesedihannya.

Adik terus tinggal di kampung dan bekerja sebagai petani setelah ayah tiada. Pada majlis perkahwinannya dengan seorang gadis sekampung, juruacara majlis bertanya, "Siapakah orang yang paling anda sayangi?"

Spontan adik menjawab, "Selain emak, kakak saya...." katanya lantas menceritakan suatu kisah yang langsung tidak ku ingati.

"Semasa sama-sama bersekolah rendah, setiap hari kami berjalan kaki ke sekolah. Suatu hari tapak kasut saya tertanggal. Melihat saya hanya memakai kasut sebelah, kakak membuka kasutnya dan memberikannya pada saya. Dia berjalan dengan sebelah kasut. Sampai di rumah saya lihat kakinya berdarah sebab tertikam tunggul dan calar-balar."

"Sejak itulah saya berjanji pada diri sendiri. Saya akan lakukan apa saja demi kebahagiaan kakak saya itu. Saya berjanji akan menjaganya sampai bila-bila."

Sebaik adik tamat bercerita, aku meluru ke pelamin, mendakap adik sungguh-sungguh sambil meraung bagaikan diserang histeria.

Ya Allah Ya Tuhanku… aku redha akan ujian dari-MU... pintaku, berikanlah aku kekuatan dan ketabahan untuk mengharungi semua ini...

Monday, June 22, 2009

Salah siapa?..

Aku,"Man..jom kita gi minum kat warung Makcik Yam tuh.Dh lama tak jenguk dia..ok ke dia niaga?."
Man,"Ye lah.Dh lama dak pi sana.Apa citer dia ekk..dh ada pekerja baru ka apa?."
Aku,"Aritu dengar dia nk suh anak buah dia tolong.Baru lepas SPM tuh."
Man,"Jom lah."

Setengah jam dgn keter Perari quh...
Melangkah ke warung Makcik Yam..Dia senyum..naseb baek dia ingat lg..

Makcik Yam,"Lama angpa dak mai sini..sebuk ka?..ingatkan dh lupa dh."
Man,"Mana bulih lupa aihh Mak Yam oii..sini paling murah sekali makan & minum."
Aku,"Kami bukan dak mau mai sini..tp tu lah kene keja smpai mlm..bila nk mai je dh tutup."
Makcik Yam,"Razak,meh amik order budak 2 org nih..angpa dok dulu na,makcik kn ke dapoq."

Aku,"Takpa.takpa..makcik gi wat keja dulu..kami mai ni nk minum2 je.Oo.ni anak buah makcik ya.ingatkan sapa."

Razak,"Abang nk minum apa?
Man,"Air Jagung."
Aku,"Teh aes."

Dok selang 10menet..Razak datang bawak air yg di order..

Man,"Aihh..kita salah cakap ke td?"
Aku,"Aku rasa dh terang n bersuluh agi..kecuali loghat kedah ang pelat lain."
Man,"Ang order air apa tadi?"
Aku,"Teh aes..ang order ayaq apa weh?"
Man,"aku air jagung..pasaipa jauh benar bezanya ni..tkkn air jagung jd air bandung..ang lak air teh aes jd sirap..kompious aku dgn si Razak nih..kita salah ka dia salah?"
Aku,"Ahh..lantak pi la..aku dh dahaga ni..balun dulu..nnti kecik ati org tua tu plak."

Muhaahaa..kami salah order atau mmg slang kami tak betui..kuii3..adeii...

Islamic Clock