Sunday, August 9, 2009

Org Kota, Org Kampung

Semalam hari sabtu 8/8/09 selepas keja tgahri, diri ini telah ke Tobiar,Pendang, Kedah dgn tumpang keta owng kerana menghadiri kenduri kawin sahabat rapat Osmanie dgn pasangannya Jue.Saya dan Man ni selalu tolng-menolong (kami dh jd mcm adik beradik).Exactly umur dia dh 35thn baru dpt kawin.bertunang dekat 2tahun..seb baek jd kawin bukan apa mmg fulus menjadi penyebabnya kawin lambat.Majlis kawin sangat ringkas tp berlangsung dlm suasana meriah juga.Cuma abg dia yg bemulut lancang skit telah merosakkan ari saya dgn pertanyaan yg kasar n hampir memalukan pihak disebelah adik pengantin pompuan.Selepas sesi bergambar saya minta diri berundur dari mak Man (ayah dia dh meninggal).

Pastu ke rumah bekas supervisor dulu Fazli (muda agi dlm 24thn & sekampung dgn Man).Saja gi melawat mak dia yg kene strok.seb baek penyakit tu tak teruk sangat sbb lumpuh belah kanan dan masih boleh bercakap.Fazli ni yg jaga dan uruskan makan minum mak dia.Sembang2 sat bab anak dia Ita yang baru kawin setahun lps.Si suami Ita ni anak org berada di KL,tapi family dia jenis eksyen skit.Anak dia yg baru lahir tak dibenarkan pulang ke kampung takut digigit nyamuk dan mcm2..maklumlah kampung..hina sangat kah org dok dikampung ni..dikota sana rumah ber-ekon dan di kampung rumah berangin luar, dikota suasana hidup hingga ke pagi dan kampung smpai kul 11mlm pastu senyap sunyi.Tinggi sgt kah taraf org kota ni dibandingkan dgn org kampung??..entah le..ssh nk jawab ni..mgkin ilmu kemodenan org kampung kurang kot dari org bandar,maklumlah selalu mengaji ilmu akhirat je kat masjid..

adesss..sedih dgn perangai melayu kita ni kekadang..bagus sgt ke hidup dikota ni ya..setakat nk cari dan jaga gaya hidup tu yng jadikan moral org kita menurun.Harta baru sejengkal tapi peel lagak mcm Raja..Bill Gates pom dak smpai lagu tu..Saya rasa perangai setengah orang melayu sekarang mmg betul2 berbeza dari zaman orang tua kita..muafakat dan hormat-menghormati sudah beransur hilang dlm diri.Bila kaya malas menoleh kepada golongan yang tak berupaya..Harap2 kita suma cepat2 sedar sebelum nilai murni hilang dan merugikan anak bangsa yang akan datang.
Apakah tujuan hidup kita yang sebenarnya ni..jika hanya kerana harta dan pangkat maka seharian kita akan menjurus kearah kepentingan dunia.Jika hidup utk keberkatan dari Allah,maka perbuatan kita akan menjurus kearah keredhaan Allah...Saya pun masih tercari-cari apakah matlamat hidup saya didunia ni..jiwa muda ni selalu menganggu dlm menyusuri ke jalan mengenal Pencipta diri..

7 comments:

Anonymous said...

huhu:):)

lol paling menciiii owg kg tp blagak owg bandar. culture shock gila:(:(

ade sowg kwn lolly gitew. menyampassss:(:(:(

apepom, KAMPUNG tatap BESSSSSHHHHHH.

mountdweller said...

Salam UXOP.

Sedar ke tidak orang bandar ni. Kat kampung nyamuk hanya sebesar hujung lidi tapi nyamok kat bandar boleh menyamai peringat saiznya.

Kat kampung udara segar, kat bandar hidup asap!

Air kat kampung, air mineral tapi kat bandar air chlorine.

UXOP said...

Lol..

yupp..kampung ttp beshh..bandar pom beshh gak..cuma peel/sikap org saja yg tidak berapa sgt...

owhh..culture shock tu mcm geng2 rambuk pacak atau punk???muhahaaa..

dok le mana2 Lol,janji kita brperangai elok2..

Anonymous said...

iyeeaaaap. shetuju bangattttt.

bang uxop jugak~

LiPaNkEtaWa said...

en.uxop..
kalau org kg KOTA sarang semut tu nk kira mcmna plaks..
kehkeh..

p/s : aku komen via iphone ni..riak tak aku..haha..

UXOP said...

Lipan..

Kota sarang semut tu tmpat Ustaz Azizan..kira ok agi..

Hohhh..hebat & canggih ang nih..sana ada wireless merata tempat..sini aku kena gi mkn kfc baru ada wireless dgn hp tu..errr..subaru ang dak mau angkat ka?toyota wish pom aku dak merasa agi..

LiPaNkEtaWa said...

pasal wireless jgn ckap la..
dlm lubang cacing pon ada..
ang 'wish' dl la nk nek WiSH aku..
haha..CM ang bkn pakai impreza ka?
tompang la dia..ahakss..

Islamic Clock