Wednesday, April 22, 2009

Kasihnya Si Ibu

"Mak,Man pergi sekolah dulu ya,"Man minta izin.
"Nah bekal ni Man.Hati2 masa berjalan tu ya,"Mak Bibah berpesan.
"Terima kasih Mak,"balas Man.
"Mak.."Man bersuara.
"Ada apa Man..uhuk.uhuk.."sahut Mak Bibah bersekali batuk yang
sudah sebulan lebih tak mahu surutnya.
"Man,sayang Mak,"ucap Man sambil memeluk Mak Bibah.
Airmata Mak Bibah berderai dengan perlahan -lahan keluar dari mata
tua yang sudah kuyu itu.
"Belajar rajin-rajin ya Man.."pesan Mak Bibah dalam esakan airmata.

10 tahun kemudian :

"Abang,kita nak makan angin kemana hujung minggu ni,"tanya Joana
isteri Encik Salman.Encik Salman adalah Senior Executive di salah
sebuah syarikat korporat di ibu kota.
"Biasalah..kita ke Eropah.Bulan lepas kita ke Sydney kan.Hujung
minggu ni kita ke Milan,Itali,"balas Encik Salman.
"Sayanggg abang,"balas Joana dengan manja.

Kringg..kringg..deringan telefon..
"Helo,boleh saya bercakap dengan Encik Salman,"Fairil menyapa.
"Hello, ya.. Salman di sini,"Salman menjawab.
"Man,engkau tak mau balik kampung jenguk orang tua kau ke?"tanya Fairil.
"Apahal kau ni Fairil?Kau tak perlu ambik tahu urusan keluarga aku.Keadaan
ni jadi begini sebab dia lah.Kalau aku ikut kehendak dia,selama-lamanya aku
jadi miskin,"Salman membalas dengan penuh kebencian.
"Masya-Allah..Kau ni Man.Dengan mak kau pun sanggup kau membenci dia
kerana tak benarkan kau bernikah dengan anak orang kaya tu,"jawab Fairil
dengan kesal.
"Ya lah.Kalau aku menikah dengan Ustazah Milah tu,aku takkan dapat
memiliki seperti apa yang aku perolehi sekarang.Orang tua tu tahu apa.
Dia cuma tahu yang Si Milah sentiasa ambik berat akan dia saja,"Salman
mengeluarkan kemarahan yang terbuku didalam hati.
"Tapi Man,sekarang ni dia tengah sakit teruk.Dia sentiasa menyebut nama
kau,Man,"terang Fairil supaya Salman faham.
"Ahhh..sudahlah"..gedegannng bunyi kuat si Salman meletak telepon..Salman
betul-betul marah.
Si Fairil betul-betul kesal dan buntu.Dia terpaksa memberitahu hal yang terjadi
tadi kepada Mak Bibah.Tak sampai hati rasanya hendak memberitahu dalam
keadaan sekarang.Tambah-tambah Mak Bibah sudah tenat benar.Dia berjalan
menuju kearah Mak Bibah yang terlantar di tengah rumah.Kedengaran bacaan
Surah Yaasin yang sayup-sayup dibaca oleh jiran tetangga yang hadir.

"Faaiirilll..bagaimana dengan Man.Nak..nak balik kah dia,"tanya Mak Bibah
tersekat-sekat.Fairil mengelengkan kepala.
"Maafkan saya Mak su.Tak dapat saya pujuk dia.Lagipun dia sibuk.Tak sempat
nak melawat Mak su disini.Dia kirim salam saja,"sebak sungguh hati Fairil kerana
terpaksa berbohong.
"wa'alaikumussalam..tak apa lah Fairil.Mungkin dia betul2 sibuk.Allahhh..Allahhh,"balas
Mak Bibah yang semakin sakit teruk.
"Mengucap Mak su..mengucap,"Fairil berbisik di telinga Mak Bibah sambil mengucap.
"Faiirill,kamu bagitau Man yang Mak su betul-betul nak minta maaf kat dia ya..dia
sudah memilih apa yang difikirkan baik bagi dia.Alllahhhh..Alllllahhh."Mak Bibah
berbisik kepada Fairil dengan nafasnya yang semakin lemah.
"Maksu..mak suu..Innalillahi wa inna ila hirraji un,"Fairil menangis teresak-esak...

Sebulan kemudian :
"Mengucap Salman..mengucap,"kata Doktor Fairil
"Mana anak bini aku..mana diorang..tak mahu jenguk aku kah,"Salman mengeluh.
"Bini dan anak kau dah pergi ke London.Setelah kau disahkan sakit kanser otak,
bini kau dah uruskan perbelanjaan kau di hospital ni.Lepas tu diorang terus naik
flight ke London untuk menetap di sana,"balas Doktor Fairil.
"Iskk..hik.hikk..sampai hati diorang buat aku camni.Mak..Makk.tolong Man mak.
Man betul-betul dah tak tahan sakit ni,"Salman meraung.
"Mengucap..Man..Mak kau dah maafkan kau sebelum dia pergi,"kata Fairil.
"Man menyesal mak sebab tak ikut cakap mak dulu,"teriak Salman sambil merintih sakit.
"Arggghh..arghhh..aduhhh,"Salman menjerit tidak dapat menahan sakit.
"Mengucap banyak-banyak Man,"bisik Doktor Fairil.
"Aaaaa..aaaa...."sebelum sempat Salman mengucap,nyawanya sudah ditarik..
.........................................................................................
Andai kau beroleh kebahagiaan..
Jagalah ia seerat menjaga nyawamu..
Andai kau beroleh kesengsaraan..
Ingatlah ia bukan untuk selama-lamanya..

Kasih ibu dan bapa membawa ke syurga,
Kasihnya ayah menyekolahkan aku,
Kasihnya ibu menjaga keperluanku termasuk kasih dan sayang..
Hidup ini sementara, jagalah mereka sementara berkesempatan..
..................................................................................

4 comments:

hanis said...

teruk no si salman tu ye...
ngan mak pun nak berdendam...

UXOP said...

Hanis..
jgn amik port..ni citer rekaan ja..
tapi kalu brperangai gituw mmg kira derhaka kat org tua.
Jgn ikut tau..

LiPaNkEtaWa said...

ni Salman Khan tu ker??

UXOP said...

Lipan..
Ni Salman Rushdie la..
Mai kelik M'sia weiii..
Tgk final FA,kelate lwn slngr..
S'pore dh tk ok ka?
GTMS dh berkubur,aku dh pesan awal2..ang xmao dengar..ketegaq tul

Islamic Clock