Monday, March 8, 2010

Nilai kesihatan dengan duit

Adapun perempuan tua itu bukannya pengemis apatah lagi peminta sedekah..Dia cuma kekurangan wang utk membayar kos ubat di klinik swasta sahaja..boleh bayangkan perempuan tua itu telah dilanggar motosikal dan bernasib baik cuma mengalami kecederaan ringan sahaja..apakan daya mungkin mmg sudah prosedur klinik swasta barang kali, dia terpaksa di x-ray dahulu bagi mengetahui kecederaan dalaman (bagus juga utk mengetahui samada tulang patah dll)..Selesai pemeriksaan x-ray dan didapati tiada kecederaan dalaman, maka doktor yg bertugas mengesyorkan dia beberapa jenis ubat utk mengubati kecederaan ringannya itu..

Alangkah terkejutnya dia semasa hendak membayar harga ubat itu di kaunter farmasi..
"Ni ubat dan kos x-ray tadi semuanya RM110."Petugas kaunter memberitahu..
"Kenapa mahal sangat nak, takleh kurang lagi ke?"Perempuan tua tu meminta pengurangan.
"Takleh makcik..Doktor tak benarkan.tapi takpa nnti saya panggil doktor dulu."

Doktor keluar dan terus berkata:
"Makcik jgn nak berkira sangat kesihatan dgn duit ni.Ni pun dh dikira murah."kata doktor.
"Makcik bukan apa nak..duit makcik ada RM60 je..tu pun duit upah buat kuih".Dia merayu.
"Makcik telefon lah anak2 makcik suruh diorang bawakan duit RM50 lagi."kata doktor..

Dalam keadaan yg sugul,perempuan tua itu kemudian menangis sambil berdoa kepada Allah untuk meminta pertolongan..kemudian datang seorang pemuda menghulurkan RM50 kepada makcik itu..dia mengambil duit itu dan terus membayar kos rawatan tersebut..Perempuan tua itu mengucapkan terima kasih kepada pemuda tadi dan bersyukur dgn pertolongan Allah disaat dia betul2 memerlukan..

2 comments:

rathiqah azmira rosli said...

:(


sgt tak baiklah itu doktor.sian acik tuh

UXOP said...

Salam Cik Rat,

Kekadang kita kena berkorban juga sesekali harta,duit dan kepentingan demi org yg betul2 susah..mgkin di mata kita dia nmpk mengambil kesempatan walhal hakikatnya dia mmg memerlukan..

Islamic Clock