Monday, July 20, 2009

Setengah harian di Manek Urai

Tghari semalam (19/7/09) orang tua(mak saya sj,pak saya dok umah sbb takleh jln jauh2) dan pak/mak sepupu saya mengajak ke Sg.Sok,Kuala Krai untuk mengambil durian yg telah dikumpul hasilnya oleh Paksu Daud.Ia terletak dalam kawasan Manek Urai.Tempat mengira undi( sekolah berdekatan) dan kejadian ahli puteri umno dilempar batu juga berlaku dikawasan ini.Bila smpai kat sana,terlihat longgokan durian(bangkok,jantung dan durian kunyit).Tunggu masa utk diisi dlm bonet kereta je..

Sambil mengisi durian, mak saya sempat agi bertanya suasana masa pilihanraya kecil aritu.Maksu(isteri Paksu Daud) adalah AJK Pas kawasan itu dan Paksu Daud (baru bersara tentera & bnyk habiskan masa kat masjid) adalah Ketua Security PAS semasa pilihanraya kecil kawasan itu.

Maksu dan Paksu cukup marah dgn media perdana ni sbb menyalurkan berita baling batu sembunyi tangan dlm kes ahli puteri umno yg dilempar batu.Jika tidak kerana angin,masakan pokok boleh bergoyang.Siapa yg mulakan ejekan dan bercakap berdesing macam tak ingat tuhan..kalau setakat selipar putus masa pijak gambar Tuan Guru pun nak wat report polis tuduh orang PAS khianat/pukul tu buat orang meluat je..Depan wartawan media perdana tu takpa le..dgn org kampung jgn main-main..kan dh kene sedas.tu pun Maksu bagitau yg org kampung nak bagi terus biar parah sikit,cuma sbb kesian je takmau bagi lebih2..apa punya perempuan ni..kami tahu sapa kamu,sekampung tahu benar perangai kamu tu..

Citer paksu daud lagi menarik.masa pilihanraya tu dia smpai terkejar kesana-kemari.Pasal apa?Owhhh ada hantu rupanya.Patutla majoriti menang sikit (65 undi)..Yang dapat tahan 2 bas je..Yg terlepas tu nak wat camna sbb dh mmg dasar hantu,menyelik sana sini..kalu tak mau percaya tu dak kisah sbb ni citer org kampung je..sapa nak percaya dgn citer ahli PAS kampung ni..

Tapi kes ketiga ni teruk..Sayugia dingatkan!! Jangan sesekali menghina alim ulama walaupun idea politik kita berbeza.Beginilah jadi bila seorang pemuda yang gedebe telah menghina Tuan Guru dgn mencucuh puntung rokok ke gambar poster Tuan Guru Nik Aziz sambil mencaci keperibadian Tuan Guru.Apa jadi?sekarang dia sudah gila nak naik kebulan.Sudah 5 hari dlm keadaan begitu selepas pilihanraya kecil.Maksu sudah bagitau keluarga berkenaan supaya berjumpa dgn Tuan Guru sendiri utk minta maaf dan ambik air tawar..

Kes keempat..Harga meggi goreng RM5.00 dikawasan itu masa piliharaya kecil..perangai ni cukup saya tak berkenan..suka ambil kesempatan keatas org lain..Dekat pasar KB pun sama..buat org lain menyampah kat orang Kelantan..Dh le negeri kita selalu dikata mundur oleh penduduk negeri lain..adoii..kelate mundur..cuba mari tgk dulu/study betul2 dan lepas tu baru boleh keluarkan pendapat..jgn pakai hentam je kata kelantan mundur..Mcm dlm BH dua ari lepas,ada rakyat N9 kata sbb PAS, kelantan mundur..err..mls nk komen lanjut..nnti kata aku dengki dgn negeri diorang yg maju canggih tu..

Rupa-rupanya banyak lagi benda2 yg tidak diketahui saya masa pilihanraya kecil Manek Urai ni..bab berita bohong media perdana tu tu mmg dh diketahui sgt..Kekalahan ni bukan sbb peralihan undi ke arah sana tapi taktikal melampau BN yg menjadikan keadaan itu berlaku..

Kepada ahli UMNO yg membaca ni,minta maaf sbb ni cuma citer yg dh lepas..jgn terasa sgt..

5 comments:

miss lolly said...

banyak upe2nya tragedis dsebalik PR tu yea?

lol xminat mane politik nih. juz tahu gituh2 ajew. hikhik.


kuat PAS nih? haha

hey...ini aku said...

org yg mebgutuk tok guru tu diorg x pernah jumpa btul2 dpan muka.
klau dh jumpa, sah2 sgan gila wlaupun nk tenung mta dia.
errr..aku bkan penyokong pas@umno tp aku hormat tok guru sgt2.
entah ade x pengganti yg selayak dia lpas ni..hummmmm..

UXOP said...

Lol que..

Bang uxop pun dak kuat condong kearah politik.tak extreme sgt sbb dak baek tuk umahtangga.hihi

cuma amik berat sikit tuk fardu kifayah je..

Org Islam mesti pikir bab2 politik & memerintah kerana Muslimim itu adalah khalifah Allah yg layak mentadbir dunia..yg jd porak peranda ni sbb org kafir yg pegang kuasa di dunia skang..ehheehh pasal pe jd ceramah politik lak ni..hahaa

UXOP said...

Pn.Dinie..

Harap2 sihat dgn baby tu ye..

Entahla samada ada pengganti atau tidak..tp saya rasa mmg ada pengganti yg session cuma belum menonjol lg..ini rahsia..hihi..

Mana boleh kita caci alim ulama sesuka hati..mereka ini dekat dgn Allah walpon kekadang nmpk extreme dlm mengeluarkan pendapat dlm hal2 berkaitan..

moy said...

peh brani2 kutuk org alim ulama... padan muka.. UMNO mmg terselah dgn tektik kotor die lagi2 pasal pengundi hantu.. geram2 moy ni over sikit bab politik... wakaka

Islamic Clock