Monday, June 1, 2009

Banyak tapi sikit

Pada maghrib selepas solat, aku dh prepare alat2 nak gi menyuluh udang.pelita karbaid,sauk(alat tgkp udang) dan guni kecik (tempat letak udang)..aku gerak bertigaan dgn abg dan sepupu..selalu kami tangkap udang di bendang sawah tepi umah je..tp aritu sepupu gitau satu idea chantek punya - berburu udang di sungai berdekatan tanah perkuburan Tok Sadang..pehhh..chantekknya idea dia tu..
Nak kesana cuma 15minit je menyeberang sungai (mlm air surut,jd lintas tkyah berenang).Apabila dh smpai kat sana dh kul 8.30mlm..suasana mlm tu dingin dgn angin sepoi2 nk bg antu terjaga..eheheh..sebenarnya tanah perkuburan betul2 tepi sungai,sebahagian tanah dia dh terhakis dek arus sungai..sooo..sesetengah kubur yg terhakis tu akan menampak sesuatu yg aku dak mao cakap atas alasan nk hormat penghuni kubur2 tersebut..setakat tulang tu mmg dh biasa..batu nesan jatuh bergolek pon dh biasa..
Didepan sekali abg aku,dia berdua-an dgn sepupu.aku dok belakang..ntah apa lak,pada mlm tu dirasakan dgn aura tahap gaban ialah udang sangat banyak mlm tu..wahhh..bukan maen sonok lagi kami mlm tu..aku dh terbayang nak beli bolasepak je tuk main2 dgn mmber ..kutip punya lah kutip smpai separuh guni..tetiba aku perasan ada org tiup kuat kat api pelita karbaid aku..pelita karbaid padam..aku tgk kiri kanan..xde org..tgk depan,aku nampak abg & sepupu tgh sauk udang2 yg banyak tu..aku amik lighter dan nyalakna balik pelita karbaid..selang 10minit,dia tiup lagi..aku pun duduk sekejap..lps tu aku cakap kt menatang2 yg berkenaan"mu takyah kacau aku la,aku bukan nak mari kacau mu.baik mu balik tempat mu sblom aku katok(pukul) dgn hulu sauk ni..pastu aku sambung balik menyuluh udang..sejam kemudian dlm kul 12..aku dh rasa karung guni dh berat..diorang ajak balik..
Dh smpai umah, aku nak alihkan udang dlm karung guni ke besen...Ya Allahhh..apsal udang tu skit je..tak padan dgn berat karung guni..kalu disukat udang dlm besen tu cuma suku guni je..main2 tul benda ni..

4 comments:

hanis said...

kisah benar ke nih...
tak seram ke kene kacau?

UXOP said...

Hanis..
opcoz kisah benar..tp tu masa tingkatan 1..
Masa mula2 dia tiup tu mmg seram sbb ada bunyi org hembus..ms tu angin xde..tp mmg dh biasa kene usik..ohhoo..mmg berdiri bulu roma

miss lolly a.k.a luvfareda said...

wahhhhaaaa..

sebbaik bang uxop xkene ape2.

tu r... p beli je kat kedai udanh tuh.

UXOP said...

Lol..
TM ada kedai udan tak?bukan apa nk suh benda tu pi tiup lampu mentol kedai tu..
Lawak lah Lol ni..

Islamic Clock