Friday, June 19, 2009

Pertemuan

Tatkala suasana malam menjelma, kelihatan seorang makcik tua dlm lingkungan 70thn sedang menyalakan pelita ayam..
Terasa lenguh kaki dan tangan setelah seharian mencari rezeki dgn mengumpul bahan-bahan buangan di tapak pelupusan sampah..Rumah kecil buruk itu terletak di tepi jalan..Mak Som sudah biasa dengan keadaan sunyi kerana tinggal keseorangan ..

Tiba-tiba...Tokk!Tokk!..bunyi ketukan pintu..
"Assalamualaikum,"
Mak Som,"Siapa tu,nak apa?"
"Kereta saya rosak kat tepi jalan,nak tumpang sekejap kat rumah Makcik,"
Mak Som membuka pintu..kelihatan anak muda berpakaian kemas bertali leher dihadapannya.
Kelihatan dari riak wajahnya peluh bertaburan,mungkin sbb berjalan jauh.
Mak Som,"Kamu siapa dan dari mana nak kemana."
"Saya Haris.Dari bandar KM nak ke kampung seberang.Boleh saya bermalam di sini Makcik?"
Mak Som,"Boleh nak,tapi kamu sanggup ke tidur dlm rumah buruk ni?"
"Boleh Makcik,saya pun asal dari keluarga yang susah,"
Mak Som,"Baiklah kalau kamu dh berkata begitu."

Esok pagi, Mak Som sudah awal2 lagi bangun.Sesudah solat subuh dia mengejutkan Haris untuk solat pula.Kemudian Mak Som menghidangkan ubi kayu dengan kelapa parut beserta air kopi untuk sarapan.Keadaan itu menyebabkan Haris berlinangan airmata.. sayu melihat kedaifan orang tua ini..

"Makcik tinggal seorang je ke kat rumah ni?"
"Iya nak..lagipun makcik taknak menyusahkan anak2 makcik.Diorang dh berkeluarga semua."
"Tak seorang pun datang menjenguk Makcik kat sini?"
"Susah nak..anak2 makcik tinggal jauh..lagipun diorang tu keluar universiti.Mereka malu dengan keadaan Makcik ni."MakSom bercerita dgn penuh sayu..Mata nya berkotak menahan air mata daripada jatuh menitis.

"Ohh..Mereka begitu sombong dgn Makcik..Mereka lupa kudrat si ibu ini masa mereka kecil."
"Biarlah nak..dh mmg nasib Makcik begini..Makcik redha dan terima ketentuanNya."
"Beginilah Makcik..Apakata saya jadikan Makcik sebagai mak angkat saya.Saya akan jemput Makcik balik ke rumah saya setelah urusan di kampung seberang selesai..lagipun saya anak yatim piatu..Mak ayah dah meninggal 3 tahun lepas di Tanah Suci Makkah.Boleh ke Makcik."

"Syukur Alhamdulillah nak..Makcik nak ucap terima kasih sbb ambil berat tentang makcik."Mak Som menangis..Haris mencium tangan Mak Som..Mak Som amat-amat bersyukur kepada Allah diatas pertemuan sesingkat ini..

4 comments:

miss lolly a.k.a luvfareda said...

arap2 bang uxop pom menjadik cam ank itu juga oke? sayangi mereka.

anak2 machik tuh mmg kurang ajooo.. lupa dirik!

pink_butterfly said...

cian mcik tu...

sob2...


eh anyway, hai uxoppp!!!
rama2 dtg ni~~~=)

UXOP said...

Lol..
k..nasehat ustazah cik feyda, i always listen to radio n follow me shempoo..bang uxop mst sayang kat2 org tua tak kira mak ayah,org kg,bakal mertua malah org2 kt cni..mmg idup bang uxop dh gitu..org kg wat kenduri pon mst dia jemput..kekadang malu gak sbb nnti jd riak/menunjuk lak..

Lol..fuyooo..anger kt anak2 cenggitu..bagus2..diorang patut dihukum dan diajar kerana kurang ajar..hihi

UXOP said...

Salam Yann..
harap2 sihat dgn family..
tau2..mesti rerama terbang sini dulu..(^,^)

emmhemm..mmg kecian..mmg kat luar sana masih ada mereka2 yg begitu..

oitt..nangess kt cni lak..nah amik tisu kesat airmata..kalu nk suh uxop kesat kene upah kerret susu n choco milk shake..hihi

Islamic Clock