Sunday, May 24, 2009

Dpt Nasihat Di Ari Cuti Yg Kene Kerja

Arini 24/5/09 - ari ahad (apsal ekor terbakar lak,patut hati yg terbakar..opss..aku mana ade ekor )
Sepatutnya ari ni cooootiiiii..tapi dh sbb komitmen terpaksa lak gi keja..hohh..bulan 5 ni ari ahad derect je keja..gaji dak mencanak naik lak..
Ape keja aku arini yaa..pi opis tido..haihh..mana leh gitew,tk berkat..
Arini solat subuh terlajak,kena qodho sbb smlm tido lewat kul 3.30pg utk siapkan program keja..kul 8.15pagi gi site opis dan print out isi2 perut dlm pendrive..kol Technician JBA Kedah Tengah,En.N****..dia suh mai kol 10.30 pg..aku sampai Sg.Petani kol 10.20 pagi,then terus gi jumpa dan bincang apa2 yg berkaitan..11.15pagi-Pak Mail(ex staff JBA) dtg dan ajak gi minum..Kami gi minum di Restoren Cemara..Hal-hal yg dibualkan adalah di luar bidang keja tapi amat penting bagi orang2 yg nak berkeluarga..hehhee..sensoorrr ni..
Pak Mail bercerita yang anak dia dh kawen dgn gurl pilihan.pastu dia citer ttg sorang gurl yg sanggup jaga orang tua sakit walpon orang tua tu saudara jauh dia..gurl tu sanggup mandikan,bersih kan najis kat orang tua tu dan jaga makan minum..susah agaknya nak cari pompuan macam tu la ni..Pastu En.N**** berceiter lak hal mmber dia yang dpt bini yang tak dapat melahirkan zuriat tapi dia cukup jaga suaminya tu hinggakan si suami balik keja dibukakan kasut pastu tarik suami dia gi mandi sekali utk bersihkan badan suaminya dan pegang tangan suami bawa ke meja makan..Bininya tu layan suami cenggitu tiap2 ari tanpa ada rasa jemu..lepas tu dia sempat juga jaga jirannya yang tua dok sorang2 sebelah umah..dia jaga macam mak dia sendiri..makan-minum bersihkan najis dan mandikan org tua tu tanpa mengeluh..Tapi bini solehah tu mati akibat kanser dan suaminya menangis smpai tak buka kedai 1tahun sbb kasih betul kat bini dia..dia cakap kalu bulih ditukar nyawa bini dia dgn harta yg dia ada ni,dia sanggup tebuskan utk bini dia walpon x dikurniakan anak..owhhh..bahagianya..
Mmg bukan senang nak cari pasangan yg boleh takecare family kita sebaik mungkin ni..kalu kahwen semata2 nak zuriat dan nikmat batin tu mmg senang..masing2 buat hal masing2..bila suami balik umah keluarga isteri dia wat-wat keja dia ja dan takmau amik tahu hal2 dlm keluarga isterinya,begitu juga dengan isteri..ada yang tak sanggup jaga org tua suami yang sakit sampai tak mau dok dekat dgn org tua suami yg terlantar dikatil apatah lagi nak tolong suapkan nasi atau mandikan org tua sakit tu..mungkin suami/isteri boleh sabar dgn karenah tu sbb anak2..tapi kene ingat kahwen ni bukan semata2 nak idup kita suami isteri dan anak2 ja..org tua kedua-dua belah pihak pon kene jaga juga...bukan senang nak cari yg leh jaga hati org tua..takott nak lukakan ati ibubapa kita dan buah hati kita ni.. teruk lagi kalu mak ayah kita pon anak2 dia tak mau jaga..isk..iskk..

8 comments:

pink_butterfly said...

hmm...

bcita2 jgk utk jd isteri yg baik, dan anak yg baik utk parents n parents in law.



chewaah, berangan... walhal bayang2 sape parents in law pn x nmpak lg.=p

UXOP said...

Yann..
cuba imajin tul2..sape parents in law tu..pulas antenna tu skit agi..eh.eh dh nmpk pon..ekeekee..

Kalu Yann ade cite-cite gitew bagus lah..mst ramai yg nak masuk borang pencalonan tu..jgn takut k..

btw..harap Yann & family sehat2 ya..

pink_butterfly said...

antena rosak la..

patut pn x nmpak bayang2 tu... xpe, esok g beli antena baru.

hrp2 line clear la esok, dah ble nmpak kan uxop...=p


tu la, angan2 tu sntiasa ada. insyaallah..hrp uxop pn dpt bakal wife yg solehah jgk=p

miss lolly a.k.a luvfareda said...

huhu.

insyaAllah. bang uxop akan dpt isteri solehah coz lol pcaya bang jugak orngnya soleh gituh kang?

UXOP said...

Ustazah Lol..
Insya-Allah..
Hohh..abg uxop bukannya soleh sgt le..cukup2 makan je kat akhirat tu..ntah2 senget kot api tu..ehhh.eeehh
xkisah la Lol dgn sape kawen..janji dia jg solat,pndai ngaji Quran n dpt bimbing2 anak..ekssye mcm syarat pertandingan lak..

UXOP said...

Yann..
Thks..Hrp2 gitew la..
buat masa ni xde sapa2..lone ranger lg..ssh kalu keja pindah2 ni..dlm 5tahun ni dh 5 tmpat pindah..kalu awek yg dak faham msti lari punya..

xkisah sapa pon Yann,janji dia hormat kita & parent kita dh..err..kekadang xfaham dgn perangai saya ni kenapa jadi lagu ni..salah 1 nk tolong family dulu (kami org ssh)..takut bakal wife tak selesa/serasi ja dgn org ssh ni..ke2 saya minat keje construction ni yg masanya agak sebuk..

errr..ada sesapa yg leh ubah perangai saya tak?

hanis said...

minta2 la kita bleh jadi isteri solehah

UXOP said...

Hanis..
Mudah-mudahan Hanis dpt jadi isteri yg solehah..patut suami kene bersyukur lah..satu yg sy dpt gitau rahsia kat Hanis..exactly isteri yg jaga/layan dgn baek suaminya tu dapat menutup ruang suami tuk kawen lain walpon dia tk dpt bagi zuriat kt suaminya...smpai tahap tu sekali..kalu lelaki nk kawen 2 tu maknanya ada sesuatu yg tak kena dgn isterinya...dak pon mmg suaminya trsangat lah gatal nya..
err..borang kosong ada tak..hehe

Islamic Clock