Wednesday, May 20, 2009

Harapan Terakhir

Adilla sedang membantu kakaknya Adibah menyusun stok buku-buku yang baru sampai.Kakaknya itu sudah mengusahakan kedai ni sejak 3 tahun yang lalu.Orang tua mereka dah meninggal 2 tahun lepas dalam kemalangan semasa balik dari sembahyang subuh di masjid.

Selesai menyusun stok buku itu di rak yang dikhaskan,Adilla terus ke pintu depan untuk membuka pintu masuk kedai.Selalu pelanggan ramai dalam jam 11 pagi hingga 5 petang..

Semasa hendak membuka pintu ..tiba2 seorang pemuda meluru masuk..pintu itu hampir mengena Adilla..
"Heiii..boleh beradab skit tak bila nak masuk..nasib baik tak kena saya,"kata Adilla.
"Maafkan saya..saya nak cepat sebab boss pesan suruh beli Majalah Time Business,"kata Ihsan tercungap-cungap.
"Lain kali jangan amalkan begitu..nanti saya ambilkan,"kata Adilla..
"Nah..Majalah ni RM5.80."tambah Adilla
"Ni duit nya..baki nya tu cik simpan lah dulu..saya dah lambat..by the way nama saya Ihsan,"Ihsan memperkenalkan diri dan terus meluru keluar dengan tergesa-gesa..

Keesokkan harinya kereta BMW X6 berhenti di depan kedai.Keluar seorang pemuda yang berpakaian kemas..baju kemeja putih berseluar slack hitam dan kasut hitam berkilat..Terbeliak biji mata Adilla..
"Itu pemuda semalam..hensemnya.."bisik hati Adilla..Dia tersenyum.
Pemuda itu masuk dan bertanyakan suratkhabar Berita Malaysia terbitan hari ini.Adilla memberikan apa yang diminta oleh Ihsan.
"Wahhh..comelnya senyuman cik buku hari ni..semalam garang sangat,"Ihsan memula bicara.
"Apasal?Tak boleh saya senyum..takkan nak marah hari-hari..semalam tu salah awak,"Adilla menjawab.Muka Adilla masam mencuka.
"Ehh..takda lah sampai takleh senyum.senyum kan sedekah untuk pelanggan pertama hari ni,"Ihsan menyakat Adilla..
"Saya Ihsan.Pemandu Dato' Jamal,"Ihsan memperkenalkan diri..lembut dan tersusun..
"Saya Adilla.Bukan towkey kedai ni..kuli je kat kedai ni,"Adilla membalas..
Mereka berdua ketawa bersama dengan kata-kata lawak Adilla tu..

Setiap pagi selepas menghantar Dato'Jamal ke pejabat, Ihsan akan bertandang ke kedai buku Adilla..mereka seperti sudah kenal lama walaupun baru kenal..masing-masing amat menyenangi hati budi masing-masing..Ihsan tak habis-habis dengan kelakuan menyakat Adilla,sementara Adilla akan membalas dengan lawak -lawak nya..Ada harapan kah utk mereka ni..

Sudah 3 bulan Ihsan tidak menjengah Adilla di kedai..terasa sunyi sekali bila tiada sakatan dari Ihsan.."kemana Ihsan pergi ni,"rintih hati Adilla..Selama 3 bulan itu juga kereta Dato'Jamal dipandu orang lain..perasaannya terusik.."Ihsan..adakah kau sengaja nak mengusik hatiku..engkau datang dgn harapan kemudian pergi seperti bayang2,"bisik hati Adilla..

"Cik Adilla ada surat utk Cik,"jerit Posmen.Adilla melangkah lemah dan manyambut surat itu.."Siapa yang utus surat ni.Selama ni tak pernah ada orang utus surat kat aku,"Adilla membebel sambil berfikir..Dia buka dan baca surat tu..

Kehadapan Cik Adilla Buku..

Maafkan peminat mu ini kerana sudah tiada kesempatan utk mengunjungi mu..Saya rindu dengan lawak-lawak awak tu walaupun dengan sindiran..bukanlah saya melarikan diri dari awak kerana saya rasakan awak begitu begitu istimewa sekali dalam diri saya..Saya terpaksa berbuat demikian kerana ingin mengejar cita-cita saya dan orang tua saya...Saya ada satu berita penting buat awak...tapi sanggupkah awak menunaikan permintaan saya ni?..Jika awak mempercayai saya,bolehkah awak menjemput saya di KLIA minggu depan?..Itu pun jika awak tidak marah dengan saya yang menghilangkan diri tanpa memberitahu awak.Saya terpaksa undur diri dulu.Warkah surat ini untuk bukti saya masih mengingati Cik Adilla..

Salam dari Ihsan..Massachussets..USA

Seminggu berlalu..tiba hari yang mendebarkan bagi Adilla..Betul2 kah Ihsan ni..mana mungkin kerja driver dapat pergi ke luar negara yang kosnya amat mahal..

Kedengaran dari corong suara tentang ketibaan penerbangan dari Amerika oleh petugas KLIA..Hati Adilla makin berdebar-debar..matanya melilau mencari orang yang ditunggu..Matanya terpaku melihat kelibat orang yang dimaksudkan..Ihsan nampak segak walaupun berseluar denim biru dengan baju long sleeve tebal berbelang..Ihsan menuju kearah lain..seolah-olah tidak nampak Adilla.."tak mungkin dia tak kenal aku,"bisik hati Adilla..Dia melambai tangan..tapi Ihsan tetap menuju ke arah perempuan muda umur dalam lingkungan 20 tahun yang duduk bersendirian di kerusi menunggu..Perempuan muda tadi tersenyum dan menyambut tangan Ihsan lalu mencium tangan itu..Mereka nampak mesra sekali..

Tiba2, Adilla merasa manik2 airmatanya sudah mengalir keluar..Kenapa dia jemput aku kesini,walhal sudah ada perempuan lain menunggu..Ihsan..kau sungguh kejam,"kata2 pilu dlm hati Adilla ..Dia terus berlari keluar..

"Cik Adilla..Cik Adilla..tungguu.."suara Ihsan menjerit memanggil Adilla.Ihsan berlari ke arah Adilla..Adilla merasakan kakinya kaku tidak bergerak bila Ihsan memanggil namanya..Ihsan sudah didepan matanya..Dia mengeluarkan sapu tangan kain cotton lembut warna merah hati..lalu mengesat airmata Adilla..

"Kenapa menanggis,tak sudi jumpa saya ke,"Kata Ihsan berseloroh.

"Awak yang nak permainkan saya..apa awak cuba buat ni..kenapa jemput saya kesini,"kata Adilla dengan nada sedih.

"Ohhh..saya faham..Acu,mari sini."Ihsan memanggil perempuan tadi sambil melambai isyarat tangan supaya datang ketempat mereka.Perempuan itu melangkah laju kearah mereka.

"Ada apa Along..siapa wanita manis ni?..Along tak pernah bagitau Acu pun,"perempuan itu meminta penjelasan Ihsan.

"Ni Cik Adilla..dia kawan Abang yang istimewa tau..err..Adilla,kenalkan adik kesayangan saya Syikin..semenjak org tua meninggal 2 tahun lepas,saya tinggalkan dia rumah sepupu kerana saya melanjutkan pengajian di Amerika..Masa kita jumpa aritu saya tengah cuti musim panas.Jadi saya balik sini dan cari kerja sementara..Alih-alih terjumpa awak kat kedai..tapi awak garang sangat dengan saya masa tu."terang Ihsan.

"Kenapa awak tak bagitau awal2..taklah saya jadi camni..fyi ya..saya tak garang sangat..Syikin akak minta maaf ya sebab salah sangka tadi."kata Adilla sambil senyum.

"Saya maafkan kak..Along pun satu..kenapa tak bagitau Kak Adilla awal2..sekarang dia dah ingat Acu ni girlfriend Along,"kata Syikin..

Mereka bertiga ketawa..


4 comments:

pink_butterfly said...

alahaiii...sweet nya crita ni...

klu la jd btul2, sure besttt!

UXOP said...

Yann..
Tak sangka lak ada orang nak baca cerpen novel panjang berjela ni..

Hmmmm..kalu jadi btul2 mmg best..tapi kene ada calonnya le..
kalu xde calon..kene cari cepat2..
Miaww..miaww..ekeekee

hanis said...

uxop ke yg karang?
best wooooooooo
sangat romantika

UXOP said...

Hanis..
Itu lah..opkoz bila idea datang kene tulis cepat2..takot ilang..
Saya mmg minat menulis,cuma keja yg tak mengizinkan..
Bukan senang Hanis nak cari orang yang serupa dalam citer ni..
If u have luck,u will get it..
Harap2 Hanis dapat jumpa man like that..very sweett n gently..gudluck..

Islamic Clock