Friday, May 8, 2009

Tazkirah - Hati

Hati manusia boleh di kelaskan kepada 3 kumpulan :


1.Hati yang sihat :
Selamat drpd segala nafsu & syahwat,bahaya syubhat dan
tidak syirik kepada Allah.Hati ini sentiasa mengingati Allah dikala
susah dan senang.Sentiasa berada dlm kecintaan dan abdi kepada Yang Mengasihi.
2.Hati yang sakit :
Dalamnya terdapat jiwa dah roh tetapi lemah dlm menangani nafsu & syahwat.
Sifat mazmumah (tercela)telah mengatasi sifat Mahabbah (cinta) kepada Allah.
Terdapat perasaan ujub,sombong dan syak wasangka yang membawa kerosakan pada hati.
3.Hati yang mati :
Tidak mempunyai jiwa & roh malahan tidak kenal siapa Penciptanya.
Mereka ini adalah org yg cinta kepada keseronokan dunia,lalai dan alpa dgn
berdampingankepada nafsu & syahwat.Tunduk dan patuh pada syaitan.Tiada lagi Nur Ilahi dlm hati yg mati.

4 comments:

miss lolly a.k.a luvfareda said...

muhaha.

saja xnak susahkan uxop la.

hihi.

kale hijau rumput?

haiyarrrk..

kang tertukar ngan padang lak nnt.

hehhehe.



wah.

gajik die cam hantaran tomok nak bg kat kt lorh!

muhaha.




KOMEN TUK ENTRY:

adushhh.

lolly insan hina bila bace benda2 gini. rase diri kekurangan.

UXOP said...

Farida,
hok aloh..keje tgk umh je mana ssh..hehe.
org2 muda minat warna yg terang lembut..sesuai utk jiwa remaja..maroon,pink atau kuning muda..
Gaji xleh runding sbb nk lawan Tomok cik Lol..ekekekee
......................
Mana bleh wat citer lawak jer..kene wat citer2 agama gak utk berpesan2 kpd bnda yg baik..
mana ada manusia sempurna..saling lengkap-melengkapi tu seharusnya ada utk kebaikan bersama..

pink_butterfly said...

ada la jrawat tu...hehee...

tp bgus la if x nmpak...

jgn tgk gambar 2 ngn pnuh konsentrasi, kang tkejut nmpak jerawat yg sgt2 bnyak...


heheh...

UXOP said...

Yann..
Tgk saja xpa..lgpun tuan dia yg nk posing cam model kn..kn..
uxop nk jd tokey sabun tu la plak..

Islamic Clock